ادبیات نظری کیفیت ساختاری سازمان

ادبیات نظری کیفیت ساختاری سازمان

ادبیات نظری کیفیت ساختاری سازمان

ادبیات نظری کیفیت ساختاری سازمان:آزمون مر غوبیت کالا در سال 1456 میلادی جهت اطمینان از کیفیت کالاها در انگلستان مرسوم گردید. در سال 1920 دکتر والترشوهارت متخصص آزمایشگاه بل (مبدع چارت های کنترل) اعلام کرد که کنترل واقعی باید در فرایند تولید اعمال شود و نه فقط روی محصول ساخته شده، وی در سال 1924 کنترل کیفیت آماری SQC را مطرح و در سال 1931 کتاب مشهور خود را تحت عنوان “کنترل اقتصادی کیفیت محصولات تولیدی”  مشخص نمود. درسال 1929 در پی فعالیت های شوهارت دو دانشمند به نامهای “دوج ” و “رومینگ” جداول بازرسی کیفی محصولات را براساس روش های نمونه گیری ارائه نمودند.

ادبیات نظری کیفیت ساختاری سازمان

درسال 1946 سازمان غیرانتفاعی اتحادیه مهندسان و دانشمندان ژاپن تاسیس شد. همچنین جامعه کنترل کیفیت امریکا نیز تشکیل شد. از اواسط دهه 1950 تضمین کیفیت توسط ایشی کاوا ، پیشنهاد شد همچنین اتحادیه مهندسان و دانشمندان ژاپن اولین نشریه خود را تحت عنوان کیفیت آماری منتشر ساخت.

ادبیات نظری کیفیت ساختاری سازمان

در سال 1950 دکتر آرماند فیگتباوم تحولی در نگرش کیفیت ایجاد کرد و کنترل کیفیت فراگیر را جایگزین کنترل کیفیت آماری SQC نمود. در سال 1951 اتحادیه مهندسان و دانشمندان ژاپن جایزه دمینگ را با هدف افزایش سطح کیفی ژاپن بنا نهاد، سازمان هایی که سطح کیفیت فراورده ها و نحوه اداره سازمان خود را با ملاک های تعیین شده در این جایزه تطبیق دهند می توانند داوطلب شده و درصورت موفقیت در سنجش های مربوطه برنده جایزه شوند (سلطانی، 1390). جوران در سال 1954 برای اولین بار کنترل کیفیت از دیدگاه مدیریت را مطرح نمود. در سال 1970 کرازبی مفهوم ضایعات صفر را عنوان کرد (حسین زاده  و صائمیان، 1390).

در اواخر دهه 1970 امریکایی ها که متوجه پیشی گرفتن ژاپنی ها در تسخیر بازارهای جهانی شدند به فکر افتادند از مدیریت جامع کیفیت (TQM)  در مدیریت های خود استفاده کنند (محمد مصدق راد، 1389).

مسیر تکاملی فعالیت های مربوط به تضمین کیفیت در شرکت های ژاپنی به وسیله کوبایاشی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. طبق این تحقیقات تضمین کیفیت در دهه 1950 اولویت اول را به بازرسی نهایی محصول قبل از بارگیری به مقصد مشتری می داد. در دهه 1960 این اولویت به اصلاح مستمر فرایند تغییر پیدا کرد. به طوری که بازرسی نیز به همین منظور به کار گرفته شد. در دهه 1970 تضمین کیفیت شامل مراحل محصول، مهندسی روش های ساخت محصول، خرید مواد اولیه، فروش، فعالیت های اداری و سایر بخش ها و قسمت های مهم تاثیرگذار بر فرایند تولید گشت. در دهه 1980 برنامه های کیفیت عمدتا متوجه ساخت محصولات بود و در دهه 1990 تاکید بر روی کیفیت بر سایر زمینه ها مثل واحدهای فروش و اداری معطوف گردید (موسی خانی،1387).

ادبیات نظری کیفیت ساختاری سازمان

شاخه‌ای از كنترل كیفیت است كه شامل جمع‌‌آوری، تحلیل و تفسیر داده‌ها برای استفاده در فعالیت‌های كنترل كیفیت می باشد. كنترل فرایند آماری (SPC) و نمونه‌گیری برای پذیرش دو بخش اصلی كنترل كیفیت آماری ‌اند. از طرفی همه فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده یا سیستماتیك ضروری برای دستیابی به اطمینان كافی درباره برآورده شدن نیازهای كیفی تعریف شده محصول یا خدمت را تضمین كیفیت می‌نامند.

ادبیات نظری کیفیت ساختاری سازمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *