انتخاب منابع تحقیق برای نگارش پایان نامه

انتخاب منابع تحقیق برای نگارش پایان نامه

انتخاب منابع تحقیق برای نگارش پایان نامه

انتخاب منابع تحقیق برای نگارش پایان نامه:این مقاله توسط گروه پژوهشی مدیریت ایران تهیه شده است.

ژورنال‌های پژوهشیِ مربوطه را بررسی نمایید.

ژورنال‌های پژوهشی و تحقیقات فعلی را که با پایان نامه شما مرتبط‌ هستند، بررسی کنید. بررسی نشریات پژوهشی باید جامع و کامل صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که تز کارشناسی ارشد شما، حائز اهمیت است و حشو و زائد نیست. لازم است ایده‌ی نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد شما، ارجینال و مرتبط باشد. جهت اطمینان از این موضوع، باید از بافت و زمینه‌ی تحقیق خود، آنچه سایر افراد راجع به سوژه‌تان گفته‌اند، و نظرات کلی راجع به موضوعتان، مطلع باشید. از مطالب و نشریات پژوهشیِ مربوطه، اطلاعات زمینه‌ایِ مرتبط با موضوعتان و اظهارات افراد در مورد سوژه‌تان را یادداشت نمایید.

منابع اولیه خودتان را انتخاب نمایید.

منابع اولیه، منابعی هستند که توسط فردی نگاشته شده‌اند که خالق ایده، داستان، نظریه، آزمایش و غیره بوده است. آن‌ها مبانی واقعی و مهمی هستند و درصورتی‌که مشغول نوشتن یک تز تحلیلی باشید، در تز کارشناسی ارشد خود از آن‌ها استفاده می‌کنید.

* مثلاً، رمانی که نوشته‌ی ارنست همینگوی است یا یک مقاله در یک مجله‌ی علمی که در آن نتایج جدیدی برای نخستین بار بیان‌شده است، هر دو را ممکن است بتوان منابع اولیه‌ی یک پروژه بشمار آورد.

منابع ثانویه خود را انتخاب نمایید.

منابع ثانویه، منابعی هستند که راجع و پیرامونِ منابع اولیه نگاشته شده‌اند. لازم است که این منابع در تز کارشناسی ارشد شما گنجانده شوند، چراکه باید نشان دهید که درک عمیقی از محیط موضوع موردنظرتان دارید و آنچه را دانشمندان برجسته در خصوص سوژه‌ی پژوهشتان گفته‌اند، درک کرده‌اید.

* مثلاً، کتابی که راجع به رمان ارنست همینگوی یا یک مقاله علمی نوشته‌شده است و به بررسی یافته‌های فرد دیگری می‌پردازد، هر دو از منابع ثانویه بشمار می‌روند.

رفرنس‌های خود را مدیریت کنید.

بسته به رشته‌تان، شاید قسمت اعظم تحقیقتان را در فصل اول نگارش پایان نامه قرار دهید، یا ممکن است منابع را در سراسر پایان نامه‌تان و در لابه‌لای آن بگنجانید. به هر روش که عمل کنید، احتمالاً لازم است رفرنس‌های مختلف را در پایان نامه بگنجانید. لازم است رفرنس‌های خودتان را همان‌طور که می‌نویسید، در خلال نوشتن وارد کنید، به‌جای اینکه سعی کنید آن‌ها را پس از پایان نگارش پایان نامه‌تان به آن اضافه کنید.

* از روش رفرنس دهی ارجاع درون-متنی که مناسب رشته‌تان است استفاده کنید. رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از MLA ، APA و شیکاگو.

* نام هر پژوهش مرتبطی را که در خلال متنتان استفاده کرده‌اید، در متن پایان نامه یا به‌صورت پانویس ذکر کنید.

* از نرم‌افزارهای مدیریت رفرنس نویسی نظیر اِندنوت، مندِلی یا زوتِرو استفاده کنید. این نرم‌افزارها به شما امکان می‌دهند که رفرنس‌ها را درون برنامه‌ی واژه‌پردازتان وارد و جابجا نمایید و به‌طور خودکار کارهای پژوهشیِ ارجاع شده یا صفحه‌ی رفرنس را برایتان تکمیل می‌کند.

مشاوره پایان نامه توسط گروه پژوهشی مدیریت ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *