چگونه پایان نامه ارشد بنویسیم؟

چگونه پایان نامه ارشد بنویسیم؟

پایان نامه ارشد:همه دانشجویان کارشناسی ارشد برای اینکه مدرک خود را بتوانند بگیرند باید برای خود یک پایان نامه کامل و بدون نقص بنویسند. برای انجام پایان نامه ارشد، پایان نامه کارشناسی ارشد نکاتی را رعایت کنند که در این مقاله میخواهیم به این نکات اشاره کنیم.

اولین قدم برای انجام پایان نامه ارشد انتخاب یک موضوع متفاوت می باشد. تازه باشد (نوآوری است که به تز شما روح می دمد! پس کار شما باید دانش جدیدی تولید کند یا کار فرد دیگری را ادامه دهد یا موضوعی که قبلا بررسی شده را از زاویه ای جدید، با نظریه یا روشی جدید مورد مطالعه قرار دهد).

عملی باشد (قابل دسترسی و به عبارتی شدنی باشد! امکان بررسی آن برای شما وجود داشته باشد). روشن باشد، دست کم در ذهنتان وضوح داشته باشد و بتوانید توضیح دهید انجام چنین مطالعه ای چگونه و با چه هدفی ممکن است.

دومین نکته تنظیم پروپوزال برای پایان نامه خود می باشد. برای انجام پروپوزال ارشد پایان نامه نکاتی را باید رعایت کنید که عبارتند از :

1- معرفي طرح پايان نامه: نوشتن عنوان پايان نامه به فارسي و انگليسي، رشته و مقطع تحصيلي دانشجو.

2- معرفي دانشجو، اساتيد راهنما و مشاور: نوشتن مشخصات فردي دانشجو، اساتيد راهنما و مشاور.

3- اطلاعات مربوط به پايان نامه: نوشتن زبان پايان نامه(فارسي يا غيرفارسي)، نوع پژوهش از نظر هدف (توضيح در انتخاب روش تحقيق همين فصل)، تعدادواحدپايان نامه و پرسش اصلي تحقيق.

4- بيان مساله: در اين بخش بايد ابعاد و حدود مساله را مشخص كرد و مساله را به طور دقيق معرفي نمود. دانشجو، جنبه هاي مجهول، مبهم و متغيرهاي مربوط به پرسش هاي تحقيق و منظور تحقيق را بيان مي كند.

5- سوابق مربوط: بيان مختصر سابقه از تحقيقات انجام شده درباره موضوع و نتايج به دست آمده در داخل و خارج از كشور و نظريه هاي علمي موجود درباره موضوع تحقيق مي باشد. در اين بخش بهتر است كه ۵ تحقيق جديد فارسي و ۵ تحقيق جديد انگليسي در فاصله ده سال گذشته با ذكر منبع و قالبي به شكل : “نام محقق، سال، عنوان، روش نمونه گيري، آزمودني و نتيجه” اقدام گردد.

6 – بخش اهداف تحقيق: هدف كلي هر تحقيق همان عنوان منتخب خواهد بود و اهداف ويژه يا اختصاصي، موارد جزيي شده اي است كه محقق را به هدف كلي مي رساند. در هريك از انواع پژوهش ها، اهداف خاصي دنبال مي شود كه آنها بر شكل گيري و چگونگي بيان مساله تاثير مي گذارد و از آن تاثير مي پذيرد. يكي از عوامل موثر بر تعيين هدف پژوهش اين است كه دانشجو با خود بيانديشد كه پس از پايان پژوهش راجع به چه چيزي گزارش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *