پرسشنامه استاندارد امادگی برای تغییرگرامز و لو(2006)

پرسشنامه استاندارد امادگی برای تغییرگرامز و لو(2006)

پرسشنامه استاندارد امادگی برای تغییر توسط گرامز و لو در سال 2006 طراحی شد و دارای16 سوال می باشد.


تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
فرآيندي برنامه ريزي شده و اصولي (نظام‏مند) است كه با بهره گيري از ارزش‏ها و اصول علوم رفتاري كاربردي در سازمان‏ها در پي افزايش اثربخشي فردي و سازماني است.

شناسایی مقتضیات موجود (فرصت ها و محدودیت ها)

این مرحله باید قبل از برنامه ریزی انجام شود؛ یعنی جزء مراحل فرآیند برنامه ریزی محسوب نمی شود. زیرا آگاهی از مسائل و مشکلات و شناسایی فرصت های موجود، نقطه آغاز اقدام به برنامه ریزی است. در این مرحله باید وضعیت آینده محیط را از جهت مسائل اقتصادی، سیاسی، فناوری، فرهنگی و رقابت بازرگانی پیش بینی کرد و نقاط قوت و ضعف سازمان را مورد بررسی قرار داد (آگاهی از وضع موجود).

همچنین باید مشخص کرد که «چه چیز را، چرا و چگونه» می خواهیم به دست بیاوریم (شناسایی وضع مطلوب)، یعنی باید دلایل تمایل به کاهش و یا برطرف ساختن عدم اطمینان های موجود در مسیر نیل به وضع مطلوب را بدانیم. زیرا تعیین اهداف واقع بینانه به میزان شناخت و آگاهی از وضع موجود و وضع مطلوب بستگی دارد. برنامه ریزی باید مبتنی بر کسب اطلاع صحیح از اوضاع و مقتضیات موجود باشد؛ به همین دلیل پاسخ برای سوالاتی نظیر سوال های زیر برای برنامه ریزان مفید خواهد بود:

  • برنامه مورد نظر برای چه هدفی تنظیم می شود؟
  • آیا برای نیل به این هدف باید برنامه قبلی حذف شود یا باید اصلاح شود یا باید برنامه ای جدید برای نیل به آن نوشته شود؟
  • اهمیت کسب این اهداف برای سازمان چقدر است؟

۲٫ تعیین اهداف کوتاه مدت

پس از شناسایی فرصت ها و محدودیت های موجود باید برای تعیین اهداف کوتاه مدت کل سازمان و تک تک واحدهای آن اقدام شود. به این ترتیب نتایج مورد انتظار و زمان تحقق اهداف مورد نظر معین می شود و مقاصد بکارگیری راهبردها، خط مشی ها، رویه ها، قوانین، برنامه های زمانبندی و بودجه و برنامه های مالی مشخص می گردد.

وضوح اهداف سازمان، راهنمای خوبی برای برنامه ریزی است. در واقع هر چه مدیران واحدها، شناخت بهتری در مورد اهداف سازمان داشته باشند، بهتر می توانند به تحقق اهداف سازمان کمک کنند و اهداف واحد خود را بر اهداف سازمان منطبق سازند.12 مرحله عمده برنامه ریزی سازمانی

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از امادگی برای تغییر نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 16 گویه ای پرسشنامة امادگی برای تغییر میدهند .
مولفه های پرسشنامه :
پرسشنامه تک مولفه ای می باشد.

پرسشنامه استاندارد امادگی برای تغییرگرامز و لو(2006)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *