ادبیات نظری بازاریابی دهان به دهان الکترونیک
ادبیات نظری بازاریابی دهان به دهان الکترونیک:ابتدا باید مفهوم بازاریابی را تعریف کنیم:بازار از نظر عملی به معنی تجمع عدهای از مصرفکنندگان است که دارای نیازهای مشترک بوده، از وسیله مبادله با پول مشترکی در داد و ستدهای خود استفاده کرده و مایل به رفع آن نیاز باشند. بدین ترتیب اگر عنصر نیاز مشترک وجود نداشته باشد، همچنین اگر تمایل به رفع آن نیاز وجود نداشته باشد، عملاً بازاری شکل نخواهد گرفت. بازار دارای انواع گوناگونی است که مهمترین آنها عبارتاند از: بازار کالا یا خدمات، بازار پول یا اعتبارات و بازار سرمایه (مظفر و کامران ، 2011).
روش دهان به دهان یکی از مؤثرترین استراتژیهای بازاریابی تا به امروز میباشد. این مفهوم به ارتباط غیررسمی، مثبت و منفی، میان اشخاص حول خصوصیات یک تأمینکننده و خدمات یا محصولاتش اشاره دارد(جلیل وند و سمیعی،2012).
بازاریابی دهان به دهان بر ارتباط رسمی و خصوصی میان افراد در رابطه با محصولات و خدمات دلالت دارد؛ این ارتباط، بسته به سطوح رضایتمندی اشخاص، میتواند مثبت یا منفی باشد (کوزینتس و همکاران،2010).
بیشتر بخوانید:ادبیات نظری بازاریابی دهان به دهان
«فعالیتی که در آن مصرفکننده اطلاعات بازاریابی مربوط به محصولات و خدمات را به مصرفکننده دیگری منتقل میکند» و یا «تلاش سازمان در جهت تشویق، تسهیل و گسترش ارتباطات بازاریابی در میان مصرفکنندگان».
– بازاریابی دهان به دهان فعالیتی است که از طریق دادن اطلاعات یک مشتری به دیگر مشتریان آنها را راهنمایی اطلاعاتی میکند (فرجستروم و گینی، 2010).
بازاریابی ویروسی گونه ای از eWOM
در حالی که اصول مربوط به بازاریابی دهان به دهان کاملا مشخص و شناخته شده هستند، اینترنت انواع جدیدی از استراتژی بازاریابی را پرورش داده است، یکی از این انواع، بازاریابی ویروسی است. با وجود اینکه بازاریابی ویروسی از نظر ولکر چیزی بیشتر از “یک تفسیر نوین از نمونه سنتی دهان به دهان” نیست، استفاده از اینترنت برای انتشار پیام، به وضوح مفهومی جدید است که بدون تکنولوژی های گسترش اطلاعات و ارتباطات امکان پذیر نیست (وورندل و همکاران، 2009).
بازاریابی ویروسی به عنوان نوعی از WOM الکترونیک ظاهر گشته و شامل دست به دست کردن یا اشاره به اخبار، اطلاعات یا موارد سرگرم کننده به اشخاص دیگر است. WOM تمام ارتباطات درون فردی را در بر می گیرد و در حال حاضر کانال های ارتباط رسانه ای بازاریابی نوین همچون اینترنت، را نیز شامل می گردد. درک این نکته از اهمیت بسیاری برخوردار است که بازاریابی ویروسی نتیجه پیشرفت های تکنولوژی دیجیتال است و نمونه الکترونیکی تعمیم یافته ای از ارتباط WOM می باشد و فقط پیشرفتی در WOM نیست (خاویر و سامر، 2009).
ادبیات نظری بازاریابی دهان به دهان الکترونیک
اشتراکها: موضوعات جدید و مقاله بیس پروپزال مدیریت –گرایش تجارت الکترونیک (2018-2019)تأثیر