پرسشنامه ظرفیت یادگیری سازمانی چیوا(2007)
پرسشنامه ظرفیت یادگیری سازمانی توسط چیوا در سال 2007 طراحی شده است. و دارای14 سوال در 5 بعد می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
آرگریس و شون(۱۹۷۸) یادگیری سازمانی را به عنوان فرایند کشف و اصلاح خطاها تعریف میکند. رودریگز و همکاران(۲۰۰۳) نیز با توجه به نقش یادگیری در تغییر رفتار، یادگیری سازمانی را فرایند جمعی برای پشتیبانی و حمایت از تغییر رفتار سازمانی میدانند. به باور تمپلتون و همکاران(۲۰۱۴) یادگیری سازمانی مجموعهای از اقدام های سازمانی مانند کسب دانش، توزیع اطلاعات، تفسیر اطلاعات و حافظه که به صورت آگاهانه و یا نا آگاهانه بر تحول مثبت سازمانی اثر میگذارد، میباشد.
تر سنگه معتقد است که تنها منبع مزیت رقابتی پایداردر بلند مدت برای سازمانها، یادگیری سریعتر نسبت به رقبا است و چنانچه سازمان به این امر نائل گردد، از سایرسازمانهای رقیب اثر بخش تر و کاراتر خواهد شد. یادگیری ازدیدگاه سازمانی زمانی اتفاق میافتد که اطلاعات، جمع آوری و به منظور تولید وگسترش حقایق جدید، تجزیه و تحلیل شوند، دیدگاه جدیدی را خلق کرده وآن را از طریق ارتباط، تدریس وگفتگو وتعامل به تمام سطوح سازمانی منتقل کند. و به عبارتی، یادگیری سازمانی به چگونگی وقوع یادگیری یا عنصر دانش در یک سازمان میپردازد.
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از پرسشنامه ظرفیت یادگیری سازمانی نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 14 گویه ای پرسشنامه ظرفیت یادگیری سازمانی میدهند .
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
آزمایش |
1 تا 2 |
ریسک پذیری |
3 تا4 |
تعامل با محیط خارجی |
5 تا 7 |
گفتمان |
8 تا 11 |
تصمیم گیری مشارکتی |
12 تا 14 |
دانلود:پرسشنامه ظرفیت یادگیری سازمانی