پرسشنامه ظرفیت یادگیری سازمانی چیوا(2007)

پرسشنامه ظرفیت یادگیری سازمانی

پرسشنامه ظرفیت یادگیری سازمانی چیوا(2007)

پرسشنامه ظرفیت یادگیری سازمانی توسط چیوا در سال 2007 طراحی شده است. و دارای14 سوال در 5 بعد می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

آرگریس و شون(۱۹۷۸) یادگیری سازمانی را به عنوان فرایند کشف و اصلاح خطاها تعریف می­کند. رودریگز و همکاران(۲۰۰۳) نیز با توجه به نقش یادگیری در تغییر رفتار، یادگیری سازمانی را فرایند جمعی برای پشتیبانی و حمایت از تغییر رفتار سازمانی می­دانند. به باور تمپلتون و همکاران(۲۰۱۴) یادگیری سازمانی مجموعه­ای از اقدام های سازمانی مانند کسب دانش، توزیع اطلاعات، تفسیر اطلاعات و حافظه که به صورت آگاهانه و یا نا آگاهانه بر تحول مثبت سازمانی اثر می­گذارد، می­باشد.

تر سنگه معتقد است که تنها منبع مزیت رقابتی پایداردر بلند مدت برای سازمانها، یادگیری سریعتر نسبت به رقبا است و چنانچه سازمان به این امر نائل گردد، از سایرسازمانهای رقیب اثر بخش تر و کاراتر خواهد شد. یادگیری ازدیدگاه سازمانی زمانی اتفاق می‌افتد که اطلاعات، جمع آوری و به منظور تولید وگسترش حقایق جدید، تجزیه و تحلیل شوند، دیدگاه جدیدی را خلق کرده وآن را از طریق ارتباط، تدریس وگفتگو وتعامل به تمام سطوح سازمانی منتقل کند. و به عبارتی، یادگیری سازمانی به چگونگی وقوع یادگیری یا عنصر دانش در یک سازمان می‌پردازد.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از  پرسشنامه ظرفیت یادگیری سازمانی نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 14 گویه ای پرسشنامه ظرفیت یادگیری سازمانی می­دهند .

مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه

                                           سوالات

آزمایش

1 تا 2

ریسک پذیری

3 تا4

تعامل با محیط خارجی

5 تا 7

گفتمان

8 تا 11

تصمیم گیری مشارکتی

12 تا 14

دانلود:پرسشنامه ظرفیت یادگیری سازمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *