ﺑﺮﻧﺪ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ
ﺑﺮﻧﺪ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ در اوایل سال 1990 ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ اﺻﻄﻼح ﺑﺮاي ﻧﺸﺎن دادن ﺗﺼﻮﯾﺮ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ در ذﻫـﻦ ﮐﺎرﮐﻨـﺎن بلقوه ظهور پیدا کرد اﻣﺎ اﻣﺮوزه درﺳـﻄﺢ ﮔﺴـﺘﺮده ﺗـﺮي ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘـﻪ اﺳـﺖ.
اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﮐﻪ ﺑﺮاي ﺟﺬب و ﺣﻔﻆ اﺳﺘﻌﺪادﻫﺎﺳﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﺑﺮﻧﺪ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.واﺗﺴﻮن دﯾـﺎت ﺑﺮﻧـﺪ ﮐﺎرﻓﺮﻣـﺎ را ﺑـﻪ داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﺮﻧﺪ داﺧﻠﯽ ﮐﺎرﻓﺮﻣـﺎ ﺷـﺎﻣﻞ ﻗـﻮل ﻫـﺎ و وﻋـﺪه ﻫـﺎي ﺗﺤﻘـﻖ ﯾﺎﻓﺘـﻪ و ﺗﺠـﺎرب ﮐـﺎري ﻣﻨﺤﺼﺮﺑﻪ ﻓﺮدورواﺑﻂ ﺑﯿﻦ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ و ﮐﺎرﻣﻨﻤﺪان ﻓﻌﻠﯽ ﻣـﯽ ﺑﺎﺷـﺪ در ﺣـﺎﻟﯽ ﮐـﻪ ﺑﺮﻧـﺪ ﺧـﺎرﺟﯽ ﮐﺎرﻓﺮﻣـﺎ ﺗﺼـﻮﯾﺮي که کارمندان ﺑﺎﻟﻘﻮه از ﯾﮏ ﻣﮑﺎن ﮐﺎري داﺧﻞ ﺷﺮﮐﺖ دارﻧﺪ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﺒﻠﯿﻐـﺎت و وﻋـﺪه ﻫـﺎ ﻣـﯽ ﺷـﻮد ﺑﺮﻧﺪ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺑﺰاري ﺑﺮاي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮐﻤﯿﺎب ﯾﺎ ﻫﻤﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳـﺘﻌﺪاد ﻣـﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده قرار گیرید ﻧﺎﻣﺰد ﻫﺎي ﺑﺎاﺳﺘﻌﺪاد و ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪﺧﺎرﺟﯽ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨـﺪ ﺑﻠﮑـﻪ ﺳـﻌﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ از ﺑﺮﻧﺪ داﺧﻠﯽ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﻧﯿﺰ آﮔﺎﻫﯽ ﮐﺴﺐ ﮐﻨﻨﺪ .ﺑﺮاﺳﺎس ﺗﺠﺮﺑـﻪ ﺑﺮﻧـﺪ ﺧـﺎرﺟﯽ ﮐﺎرﻓﺮﻣـﺎ ﺑـﺪون ﺑﺮﻧـﺪ داﺧﻠـﯽ کارﻓﺮﻣﺎ ﺑﻪ زودي درﺧﺸﺶ ﺧﻮد را از دﺳﺖ ﻣﯽ دﻫﺪ.
در اﺑﺘﺪا ﺑﺮﻧﺪ ﺳﺎزي ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﭘﮋوﻫﺶ و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اﮐﺘﺸـﺎﻓﯽ در ﻣﯿـﺎن ﺷـﺮﮐﺖ ﻫـﺎي بریتانیا(ﺻـﺮف ﻧﻈـﺮ ازﻣﻔﻬﻮم واژه ﻫﺎ و ﺷﯿﻮه ﻫﺎي ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ )ﺑﺮاي ارﺗﺒﺎط دادن ﺗﮑﻨﯿﮏ ﻫﺎي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮﻧﺪ ﺳﺎزي ﺑﻪ ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨـﺎﺑﻊ اﻧﺴـﺎﻧﯽ ﺑﻮد وﻟﯽ ﺑﻌﺪ از ﻣﺪﺗﯽ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎن ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ رﺳﯿﺪن ﮐﻪ ﻣﻔﻬﻮم ﺑﺮﻧﺪﺳﺎزي ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﺑـﺮاي ﺳـﺎزﻣﺎن ارزﺷـﻤﻨﺪ اﺳـﺖ و اﺳﺘﻔﺎده ار ﺑﺮﻧﺪ ﺗﺠﺎري ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻗﺪرت ﻣﯽ ﺑﺨﺸﺪ و آن را ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣـﯽ ﮐﻨـﺪ و اﻓـﺰاﯾﺶ ارزش ﺳﻬﺎم از ﻣﻨﻈﺮ ﻣﺸﺘﺮي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ارزش ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ و ﺑﺮﻧﺪ ﺳﺎزي ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪﺑﺮﻧﺪﺳـﺎزي ﮐﺎرﻓﺮﻣـﺎ ﻣﻮﺿـﻮع ﺑﺴـﯿﺎرﻣﻬﻤﯽ ﺑﺮاي ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎي دوﻟﺘﯽ وﺧﺼﻮﺻﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ زﯾﺮا ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴـﺘﻘﯿﻢ در اﻓـﺰاﯾﺶ اﻫﻤﯿـﺖ ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳـﺘﻌﺪاد برنامه های اﺷﺘﻐﺎل دﺧﺎﻟﺖ دارد.
ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺪ ﺳﺎزي ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺷﺮﮐﺖ را ﺑﺎ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﺠﺎري و ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﺮﮐﺖ ادﻏﺎم ﻣﯽ ﺷﻮد.و ﯾﮏ ﭼﻬـﺎرﭼﻮب ﻧﻈـﺮي ﮐـﻪ ﻓﺮاﯾﻨـﺪ ﻫـﺎ و رواﺑـﻂ ﺑﻠﻨـﺪ ﻣـﺪت ﺑـﯿﻦ ﮐﺎرﻓﺮﻣـﺎ و ﮐﺎرﻣﻨـﺪ ﻣـﯽ اﻧﺠﺎﻣﺪ.ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎ روﯾﮑﺮد ﺷﺮﮐﺎي ﺷﺮﮐﺖ ﻣﯽ ﻧﮕﺮد و راﺑﻄﻪ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ و ﮐﺎرﻣﻨﺪ ﺣﻤﺎﯾﺘﯽ ﺑﺮاي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد.ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ و ﮐﺎرﻣﻨﺪ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻌﻬﺪ ﮐﺎرﻣﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن و ﺑﺮﻧﺪ ﮐﺎرﻓﺮﻣـﺎ و اﯾـﻦ ﻣﻮﺟـﺐ ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻦ درﺟﻪ آن ﺑﺮﻧﺪ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﻣﯽ ﺷﻮد و درﺟﻪ ﺑﺎﻻي ﺑﺮﻧﺪ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻌﻬﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪ ﮐﺎرﻓﺮﻣـﺎ ﻣـﯽ شود.
تعریف برند کارفرما
ﯾﮏ ﺑﺴﺘﻪ ﺳﻮدﻣﻨﺪ ﻋﻤﻠﮑﺮدي اﻗﺘﺼﺎدي و رواﻧﯽ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ اﺷﺘﻐﺎل اﯾﺠﺎد ﺷﺪه و ﺑﺎ ﮐﺎر در ﺷﺮﮐﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد.
اﯾﺠﺎد ﯾﮏ ﺗﺼﻮﯾﺮ در اذﻫﺎن ﺑﺎﻟﻘﻮه ﺑﺎزارﮐﺎر ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ اﯾﻨﮑﻪ اﯾﻦ ﺷﺮﮐﺖ از ﺑﯿﻦ ﻫﻤﻪ ﺷﺮﮐﺖ های دﯾﮕﺮ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻣﮑﺎن ﺑﺮاي ﮐﺎرﮐﺮدن اﺳﺖ
ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺗﻼش ﻫﺎي ﺷﺮﮐﺖ ﺑﺮاي ارﺗﺒﺎط ﺑﺮﻗﺮار ﮐـﺮدن ﺑـﺎ ﮐﺎرﮐﻨـﺎن ﻣﻮﺟـﻮد وﮐﺎرﮐﻨـﺎن آﯾﻨﺪه ﺒﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻓﻬﻤﺎﻧﺪن ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﮑﺎن ﺑﺮاي ﮐﺎر ﮐﺮدن ﻣﻄﻠﻮب و ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ است.
ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮد ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﮐﻪ آن را از رﻗﺒﺎي ﺧﻮد ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﻪ ﻣﻨﺤﺼﺮا ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻘﺶ ﯾﮏ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎﺳﺖ.
ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﻼﺻﻪ ﺑﺮﻧﺪ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ در ﻣﻮرد اﯾﺠﺎدﺗﻤﺎﯾﺰدر ﻫﻮﯾﺖ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾـﮏ ﮐﺎرﻓﺮﻣـﺎ ﺑـﻪ ﻣﻨﻈـﻮر ﺟـﺬب ﮐﺎرﮐﻨـــــﺎن ﺑﺎاﺳـــــﺘﻌﺪاد ﺑـــــﺮاي آﯾﻨـــــﺪه و اﯾﺠـــــﺎد اﻧﮕﯿـــــﺰه و ﺣﻔـــــﻆ ﮐﺎرﮐﻨـــــﺎن ﻓﻌﻠـــــﯽ ﺗﻌﺮﯾـــــﻒ ﻣـــــﯽ شود.
ﺑﺮﻧﺪﺳﺎزي ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ اﺑﺰار ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮاي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﻌﺪاد ﺑﺎﺷﺪ.ﺑﺮﻧﺪﺳﺎزي ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﺗﻼش ﯾـﮏ ﺷـﺮﮐﺖ ﺑـﺮاي ﺗﺮوﯾﺞ)ﻫﻢ در داﺧﻞ وﻫﻢ درﺧﺎرج (و اﯾﺠﺎد دﯾﺪ واﺿﺢ و روﺷﻦ از آﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻔـﺎوت و ﻣﻄﻠﻮﺑﯿـﺖ ﮐﺎرﻓﺮﻣـﺎ ﻣـﯽ ﺷﻮد را ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ .اﮔﺮ ﮐﺴﯽ در اﯾﺠﺎد ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﺮﻧﺪ از ﺳﺎزﻣﺎﻧﺶ در ذﻫﻦ ﻣﺮدم ﯾﺎ ﮐﺎرﻣﻨﺪان و ﯾﮏ اﺳﺘﺨﺪام ﺟﺪﯾﺪ .ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﯽ ﺗﻮان ﯾﮏ وﻓﺎداري را اﯾﺠﺎد ﮐﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻫﺪف ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﻌﺪاد اﺳـﺖ.
ﺷـﺮﮐﺖ از برند سازی ﮐﺎرﻓﺮﻣـﺎ ﺑـﺮاي ﺟـﺬب ﻧﯿـﺮو و درﮔﯿـﺮ ﮐـﺮدن آﻧﻬـﺎ در ﻓﺮﻫﻨـﮓ و اﺳـﺘﺮاﺗﮋي ﺳـﺎزﻣﺎن اﺳـﺘﻔﺎده ﻣـﯽ ﮐﻨـﺪ .
در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮﻧﺪ ﺳﺎزي ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ در ﺗﻤﺎم ﻣﺮاﺣﻞ ﭼﺮﺧﻪ ﻋﻤﺮ ﮐﺎرﻣﻨﺪ ﻻزم ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﻌﻨﯽ در ﻣﺮاﺣﻞ ﺟﺬب، اﻧﺘﺨﺎب،ﻣﻌﺮﻓﯽ، اﻧﮕﯿﺰش، ﺗﻮﺳﻌﻪ و وداع تمام مراحل نیازمند برند سازی می باشند.