پرسشنامه تعاملات بین خریداران و عرضه کنندگان بلانسیرو(1997)

پرسشنامه تعاملات بین خریداران و عرضه کنندگان

پرسشنامه تعاملات بین خریداران و عرضه کنندگان توسط بلانسیرو در سال1997 ساخته شد و دارای 15 سوال می باشد. و هدف ان بررسی ادراکات درباره تعاملات بین خریداران و عرضه کنندگان آنها می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

تقاضا یعنی میل و خواست و توانایی یک فرد برای دریافت کالا یا خدمتی.منحنی تقاضا مکان هندسی مجموعه نقاطی است که یک فرد برای بدست آوردن کالا یا خدماتی حاضر به پرداخت چه میزان پول است.و یک تولید کننده به ازای هر قیمتی مایل به چقدر تولید است.

بازار فروش:

هنگامه که به هر  دلیلی کالا در بازار کم می‌شود و مشتریان برای خرید به بازار وجود می‌آورند بدون تأمل و تفکر هر نوع کالایی با هر کیفیتی را می‌خرند اصطلاحاً به وضعیت بازار، بازار فروش می‌گویند.

 بازار خرید:

 به زمانی اطلاق می‌شود که به هر دلیلی بازار بی‌رونق است و فروشندگان مجبور هستند با کمی التماس و تخفیف زیاد کالا را به مشتری بفروشند تا کالا را به پول تبدیل کنند. در این بازار مشتری اصطلاحاً ناز می‌کند و ترجیح می‌دهد پول خود را نگه دارد تا کالای بهتری بخرد.

 بازار رقابتی:

به بازاری اطلاق می‌شود که در آن تعداد بسیاری خریدار و فروشنده به طور مستقل مشغول داد و ستد باشند؛ بنابراین هیچ عضو بازار نمی‌تواند به تنهایی تأثیری بر بازار داشته باشد.

 بازار حراج:

منظور از بازار حراج بازار سازمان یافته ای است که در آن قیمت‌ها پیوسته با تغییرات عرضه و تقاضا انطباق پیدا می‌کند. مشخصات اصلی بازارهای حراج عبارتند از اقلام و کالاهای استاندارد شده و تعداد کافی خریدار و فروشنده که تضمین کننده رقابت باشند.

 بازار سیاه:

به هر بازار غیرقانونی در جامعه ای که در آن دولت قیمت ها را در سطح حداقل و حداکثر تثبیت کرده باشد بازار سیاه اطلاق می‌شود. بدین ترتیب هرگاه حداکثر حد قیمت‌ها تست شده باشند معاملات ممکن است با قیمت بالاتر از این ساعت انجام شود. بازار سیاه هنگام جیره‌بندی یا بحران های مالی مانند جنگ رواج پیدا می‌کند در بازار معمولاً اقشار پایین دست جامعه آسیب دیده و محتکران بسته به وابستگی به میزان و سطح احتکار سودهای کلانی را به دست می‌آورند.

 بازار عوامل:

بازار خرید و فروش عامل تولید را بازار عوامل می‌نامند. تجزیه و تحلیل این بازارها چگونگی تعیین قیمت عوامل تولید را مشخص می‌کند و از این رو زمینه مناسبی برای تعیین توزیع درآمد است.

 بازار مشترک:

بازاری است که علاوه بر اعمال تعرفه مشترک خارجی و اتخاذ سیاست بازرگانی واحد اتحادیه گمرکی در پی یکپارچگی همراه با کالاها خدمات و عوامل تولید نیز هست.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از  تعاملات بین خریداران و عرضه کنندگان نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 15 گویه ای پرسشنامة تعاملات بین خریداران و عرضه کنندگان می­دهند .

مولفه های پرسشنامه :

پرسشنامه تک مولفه ای می باشد

دانلود:
پرسشنامه تعاملات بین خریداران و عرضه کنندگان بلانسیرو(1997)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *