پرسشنامه استاندارد پرسشنامه جو سازمانی سوسمان و دیپ دارای 20 سوال در 5 بعد می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
جو سازمانی ویژگی های درونی است که یک سازمان را از سازمان دیگر متمایز می سازد و روی رفتار افراد آن سازمان تاثیر می گذارد (هالپین و کرافت،1963) جو سازمانی سالم و مطلوب بر روابط حرفه ای معلمان اثر مثبت دارد و ارتباط صمیمانه و نزدیکی براساس همکاری بوجود می آید و موجب رشد توانایی های فردی آنان می شود.
مؤلفه های جو سازمانی
جو سازمانی شامل هشت مؤلفه است.
برای اندازه گیری تعاملات اجتماعی کارمند، از چهار مقیاس زیر استفاده میشود:
- روحیه گروهی که به روحیه ای اشاره دارد که در نتیجه احساس انجام وظیفه و ارضاء نیازهای اجتماعی رشد میکند.
- مزاحمت به وضعیتی اشاره میکند که در آن کارکنان احساس میکنند که طرز اداره سازمان، مشکلاتی برای آنها به وجود میآورد. مدیر، کاغذبازی، شرایط کمیته ای، وظایف راهوار و دیگر درخواستهایی که در مسوولیتهای کارکنان مداخله میکنند که با نظر کارکنان مشغله های غیرضروری هستند به آنها تحمیل مینماید.
- صمیمیت به لذت بردن کارکنان از روابط گرم و دوستانه با یکدیگر اطلاق میشود. این بعد، رضایت از نیازهای اجتماعی را میرساند که لزوماً به انجام وظیفه مرتبط نیست.
- بیعلاقگی به وضعیتی اشاره میکند که کارکنان طبق دستور عمل میکنند و از این رو، انجام وظیفه از سوی آنان بیشتر به منظور رفع تکلیف است نه از روی تعهد و علاقه شخصی.
برای اندازه گیری تعاملات اجتماعی کارمند مدیر نیز از چهار مقیاس زیر استفاده میشود :
- فاصله گیری به رفتار غیرشخصی مدیر اشاره میکند، مدیر طبق مقررات عمل میکند، هنجارگراست و بر بعد ساختاری تاکید میورزد و از کارکنان زیردست خود فاصله میگیرد.
- ملاحظه گری یا مراعات به رفتار دوستانه و گرم مدیر نسبت داده میشود. مدیر سعی میکند که به دیگران کمک کند و هر وقت که بتواند برای کارکنان کاری انجام میدهد.
- نفوذ و پویایی به رفتار پویا و پرتلاش مدیران برای رهبری گروه و ایجاد انگیزه در افراد از طریق نفوذ در آنها اشاره میکند.
- مدیر از طریق نمونه قرار دادن خود در صدد به حرکت درآوردن سازمان بر میآید.
- تاکید بر تولید هم زمانی است که مدیر دستورهای زیادی صادر میکند و با نظارت مستقیم کار زیردستان میپردازد.
ابعاد جو سازمانی:
به طور خاص، جیمز و جونز، 6 بعد از جو سازمانی را بدست آوردهاند :
- تسهیلات و پشتیبانی رهبریت
- عملیات گروهی گروه کاری، رفاقت و صمیمیت
- تعارض و ابهام
- روحیه شغلی و سازمانی
- چالش شغلی، اهمیت و تغییر
- اعتماد متقابل
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از پرسشنامه جو سازمانی نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 20 گویه ای پرسشنامة پرسشنامه جو سازمانی میدهند .
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
اهداف سازمان |
1 تا 4 |
نقش |
5 تا 8 |
پاداش ها |
9 تا 12 |
رویه ها |
13 تا 16 |
ارتباطات |
17 تا 20 |
دانلود:
پرسشنامه استاندارد پرسشنامه جو سازمانی سوسمان و دیپ