پرسشنامه استاندارد رفتار منطقی درک شده سازمان نیواستروم و همکاران(2002)

پرسشنامه استاندارد رفتار منطقی درک شده سازمان

پرسشنامه استاندارد رفتار منطقی درک شده سازمان توسط نیواستروم و همکاران در سال 2003 طراحی شد و داری 10 سوال می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

رفتار سازمانی: رفتار سازماني مطالعه رفتار انسان در عرصه سازمان، رويارويي فرد و سازمان و بالاخره مطالعه سازمان مي باشد.

فتار سازمانی چیست؟
Organizational Behavior یا به اختصار OB به معنی «رفتار سازمانی» به بیانی ساده به طرح این مسئله می‌پردازند که افراد و تیم‌ها چگونه در داخل یک سازمان به تعامل با یکدیگر می‌پردازند (لازم به ذکر است که در این تعریف منظور از سازمان یک شرکت، اداره، تیمی از افراد، استارتاپ و غیره است).

به خاطر داشته باشیم که تعریف سادهٔ فوق هرگز بدان معنا نیست که پیاده‌سازی OB در یک سازمان کاری بس ساده است؛ در حقیقت، به منظور موفقیت در این حوزه باید نیم‌نگاهی هم به سایر علوم داشته باشیم. به طور مثال، وقتی که بحث انگیزه به میان می‌آید، نیاز داریم تا در مورد روانشناسی مطالعه کنیم؛‌ وقتی که پای تصمیم‌گیری به میان می‌آید، نیاز داریم در مورد نوروساینس چیزهایی بدانیم و مسائلی از این دست. در یک تعریف کلی، می‌توان رفتار سازمانی را در سه حوزهٔ مختلف مورد بررسی قرار داد که عبارتند از:
– فرد
– گروه
– سازمان

به طور مثال، اگر بخواهیم پی به شخصیت مدیر خود ببریم، باید جنبهٔ فردی رفتار سازمانی را مورد بررسی قرار دهیم و اگر هم بخواهیم ببینیم که شخصیت یک مدیر چگونه تیم تحت رهبری‌اش را متأثر می‌کند، باید جنبهٔ گروهی رفتار سازمانی را مد نظر قرار دهیم و در نهایت هم اگر بخواهیم ببینیم که فرهنگ سازمانی به چه شکل رفتار یک مدیر را دستخوش تغییر می‌سازد، باید تحلیلی سازمانی از این موضوع داشته باشیم.

تأثیر محیط پیرامون روی رفتار سازمانی

درک ما از محیط پیرامون‌مان در نوع رفتاری که از خود بروز می‌دهیم بی‌تأثیر نیست و جالب است بدانیم که این عکس‌العمل ما در همهٔ مواقع، منطقی هم نمی‌باشد! محیط پیرامون به این دلیل روی درک ما از محیط تأثیر می‌گذارد که ما نمی‌توانیم اشیاء، افراد و به طور کلی هر چیزی را در انزوا تصور کنیم!

به طور مثال، در محیط کار خود زیاد اتفاق می‌افتد که فردی را سخت‌کوش، حرفه‌ای و یا مثلاً منظم تلقی می‌کنیم اما سؤال اینجا است که آیا چنین فردی واقعاً سخت‌کوش، حرفه‌ای و یا منظم است یا ما چنین فردی را به صورت کاملاً ناخودآگاه و غیرمنطقی در مقایسه با دیگر افرادی که در آن مجموعه مشغول به کار هستند سنجیده و چنین برچسب‌هایی رویش می‌زنیم!

در اینجا باید با دو مفهوم Self-enhancement Bias و Self-effacement Bias آشنا شویم. به طور کلی، زمانی که ما رفتارهایی مبتنی بر خودشیفتگی (به انگلیسی نارسیسیسم) از خود نشان دهیم و خود را در مقایسه با دیگران برتر تلقی کنیم، به Self-enhancement Bias دچار شده‌ایم؛ به عبارت دیگر، اگر در محیطی باشیم که الباقی همکاران یک سر و گردن از ما پایین‌تر باشند، به مرور زمان دچار خودبرتربینی می‌شویم. عکس این قضیه هم ممکن است اتفاق بیافتد؛ در حقیقت، اگر در محیطی قرار گیریم که الباقی کارمندان یک سر و گردن از ما بالاتر باشند، به صورت ناخودگاه عزت‌نفس خود را از دست داده و دچار اصطلاحاً Self-enhancement Bias می‌شویم.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از  رفتار منطقی درک شده سازمان نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 10 گویه ای پرسشنامة رفتار منطقی درک شده سازمان می­دهند .

مولفه های پرسشنامه :

پرسشنامه تک مولفه ای می باشد.

دانلود:

پرسشنامه استاندارد رفتار منطقی درک شده سازمان نیواستروم و همکاران(2002)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *