پرسشنامه استاندارد مسئولیت اجتماعی پژوهش نیا(1393)
پرسشنامه استاندارد مسئولیت اجتماعی توسط پژوهش نیا در سال 1393 ساخته شد.پرسشنامه16سوال در 4 مولفه (اقتصاد، قانون ،اخلاق؛ اجتماعی)و با استفاده از طیف لیکرت(خیلی کم تا خیلی زیاد) نمره گذاری شده است و الفای کرونباخ کل پرسشنامه به دست امده761/0 باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
مسئولیت های اجتماعی :
اصطلاح مسئولیت اجتماعی سازمان ها به عنوان نوعی نوآوری سازمانی برای ارزیابی و مسئولیت پذیری در مورد تاثیرات شرکت بر شرایط محیطی و کیفیت زندگی اجتماعی تعریف میگردد (آمادو و کوسسکا، 2012).تعریف برنامه ریزی استراتژیک برنامه ريزي استراتژيك با توجه به امكانات و محدوديتهاي دروني و بيروني، فرايندي است درجهت تجهيز منابع سازمان و وحدت بخشيدن به تلاشهاي آن براي رسيدن به اهداف و رسالتهاي بلند مدت (الواني،1385).
مسئولیت اجتماعی شرکتها یعنی مسئولیت شرکت در پاسخگویی به پیامدهای فعالیتهای که جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد. منظور در جامعه اینجا کلی است و در برگیرنده تمام ذینفعان شرکت است(میلتون و همکاران ،2014)..
شرکت باید در اتخاذ تصمیمات و انجام فعالیتها و اجرای عملیات خود، منافع همه ذینفعان را در نظر بگیرد. ذینفعان شرکت همه افرادی هستند که نتایج و پیامدهای تصمیمات و اعمال شرکتها بر آنها میگذارد(بهروزی و همکاران،1396).
این ذینفعان در موفقیت یک شرکت به صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش دارند. مهمترین ذینفعان شرکت مصرفکنندگان، کارکنان، مالکان یا سهامداران و جامعه می باشند(صادقیان،1393).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
برای سنجش پرسشنامه استاندارد عملیاتی مسئولیت های اجتماعی از سوالات شماره 1 الی 16 می باشد.
.مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه | منابع | سوالات |
اقتصاد | پژوهش نیا(1393) | 1-4 |
قانون | پژوهش نیا(1393) | 5-8 |
اخلاق | پژوهش نیا(1393) | 9-12 |
اجتماعی | پژوهش نیا(1393) | 13-16 |
روایی و پایایی پرسشنامه:
متغيرها |
تعداد سوال ها | سطح قابل قبول | ضريب آلفاي کرونباخ |
مسئوليت هاي اجتماعي ( بعد اقتصادي ) | 4 | 7/0 |
838/0 |
مسئوليت هاي اجتماعي ( بعد قانوني ) |
4 | 7/0 | 836/0 |
مسئوليت هاي اجتماعي ( بعد اخلاقي ) | 4 | 7/0 |
790/0 |
مسئوليت هاي اجتماعي ( بعد اجتماعي ) |
4 | 7/0 | 853/0 |
مسئولیت های اجتماعی | 16 | 7/0 |
761/. |