پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984)
پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984) ساخته شده است. این مقیاس دارای 24 گویه است با یک مقیاس لیکرت هفت درجهای (اصلاً تا کاملا) که هر ماده دارای ارزشی بین 1 تا 7 است. ، با سؤالاتی مانند: (احساس می کنم برای تحصیل در دانشگاه و انجام تکالیف درسی آنگونه که انتظارش را داشتم، به قدر کافی زرنگ و باهوش نیستم. با توجه به تلاشی که برای درس خواندن می کنم، نتایج مناسبی نمی گیرم.) سازگاری تحصیلی را میسنجد.
تعریف مفهومی متغیر پرسشنامه
پرسشنامه استاندارد سازگاری تحصیلی: سازگاری تحصیلی به معنای پاسخ گویی موفقیت آمیز به تقاضاهای متنوع و مختلف محیط آموزشی است.
سازگاری تحصیلی: سازگاری تحصیلی به برخورداری از رضایت خاطر و کارکرد مؤثر در محیط آموزشی اطلاق میگردد (منبع: …).
تعریف عملیاتی متغیر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از سازگاری تحصیلی نمره ای است كه پاسخ دهندهگان به سوالات 24 گویه ای پرسشنامة سازگاری تحصیلی میدهند.
مولفه های پرسشنامه و پرسشنامه:
پرسشنامه تک مولفه ای است.
سازگاری تحصیلی
مفهوم سازگاری از زیست شناسی به حیطه روان شناسی وارد شده است.این مفهوم از اصطلاح زیست شناختی سازش، الگوگیری شده است.سازش به مجموعه کوششهایی اطلاق میشود که یک نوع خاص از موجودات زنده، برای سازگار شدن یا ایجاد تغییر در محیط خود اعمال کنند. اما، انطباق یا سازگاری فرایند پویا است که در طی این فرایند ارگانیزم سعی میکند تا بین آنچه که انجام میدهد یا میخواهد انجام دهد و همچنین با آنچه که محیط و جامعه طلب میکند، توازن برقرار کند(ویتن، ۲۰۰۳).
در معنا و تعبیر دیگر، سازگاری فرایندی است که در طی آن رفتارها، افکار و احساسهای خودمان و دیگران را میفهمیم وآن ها را تغییر میدهیم و در پرتوآن به حدی از تحول میرسیم که بروز راهبردهای مواجهای لازم ومفید برای مقابله با نیازها و چالشهای روزانه امکانپذیر میگردد. اکثررفتارها، افکارو احساسهای ما میتوان به محوری متشکل از جنبههای شخصیتی، اجتماعی و زیست شناختی مربوط دانست.
یعنی بخشی از آن به ویژگیهای شخصیّتی یا دیگرخصوصیات روان شناختی، بخش دیگربه نیروها و فشارهای اجتماعی و بخش سوم، به بنیادهای زیست شناختی اختصاص دارد و تعیین کننده اساسی رفتارها، افکار و احساسات در یک موقعیت خاص، یکی از سه عامل مذکور خواهد بود؛ اگرچه ممکن است در بعضی موقعیّتها یا موارد نیز دو عامل همراه هم یا هر سه عامل به طور مشترک در تعامل با همدیگر، رفتارها، افکار و احساسات را به وجود بیاورند و سازگاری فرد را تأمین کنند