پرسشنامه بازاریابی رسانه های اجتماعی مدل تولاسيرام و وارشا (۲۰۱۱)
پرسشنامه بازاریابی رسانه های اجتماعی بر اساس مقاله تولاسيرام و وارشا (۲۰۱۱) شامل ابعاد درک مصرف کننده، پذیرش بازاریابی، رفتار پس از خرید است. نمره گذاری پرسش نامه ها به صورت طیف لیکرت پنج مرحله ای کاملا مخالفم، مخالفم، نظری ندارم. موافقم و کاملا موافقم است.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
بازاریابی رسانه های اجتماعی
ان بازاریابی رسانه های اجتماعی یک استراتژی بازاریابی اینترنتی است که باعث کسب و کار در سازمان و رسیدن به جامعه هدف می گردد. بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل تلاش برای استفاده از رسانه های اجتماعی برای متقاعد کردن مشتریان و مصرف کنندگان برای استفاده از خدمات و محصولات است(تولاسیرام و وارشا، 2016). بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل ابعاد درک مصرف کننده از بازاریابی، پذیرش بازاریابی و رفتار پس از خرید است که شرح آن در ادامه آمده است.
درک مصرف کننده از بازاریابی:
درک مصرف کننده از بازاریابی عبارت است از نظر مثبت فرد نسبت به تبلیغات تجاری و آگهی های تبلیغاتی موجود در شبکه های اجتماعی از نظر سودمندی اطلاعات و ذخیره زمان (تولاسيرام و وارشا، ۲۰۱6).
پذیرش بازاریابی: پذیرش بازاریابی به معنی این است که فرد، به جستجو در شبکه های اجتماعی برای خرید محصولات عادت داشته، به تبلیغات این شبکه ها اعتماد کرده و این شبکه ها در تصمیم گیری خرید وی نقش داشته باشند (تولاسیپرام و وارشا، ۲۰۱6).
رفتار پس از خرید: منظور از رفتار پس از خرید، انواع بازخوردهای دریافت شده از مشتری از قبیل رضایت یا عدم از رضایت از محصول و یا اعلام تصمیم خرید دوباره می باشد (تولاسير ام و و ارشا، ۲۰۱6).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
بازاریابی رسانه های اجتماعی
در این فایل بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل درک مصرف کننده از بازاریابی، پذیرش بازاریابی و رفتار پس از خرید است که در پرسشنامه بازاریابی رسانه های اجتماعی از طریق گویه های ۱ تا 16 مورد ارزیابی قرار می گیرد. هر چه نمره پاسخگو بیشتر باشد، به معنای این است که درک و پذیرش و استفاده از بازاریابی رسانه اجتماعی در جامعه مورد نظر در سطح بالایی قرار دارد.
درک مصرف کننده از بازاریابی:
در این فایل درک مصرف کننده از بازاریابی شامل تأثیر آگهی های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی و سودمندی آنها از نظر ارائه اطلاعات و ذخیره زمان است که در پرسشنامه بازاریابی رسانه های اجتماعی از طريق گویه های ۱ تا ۷ مورد ارزیابی قرار می گیرد. با توجه به طیف لیکرت پنج مرحله ای کمترین نمره برای این مؤلفه، ۷ (۱*۷) و بیشترین آن ۳۵ (۵*۷) است، هر چه این امتیاز بیشتر باشد گویای این است که درک نسبت به بازاریابی در بین جامعه پژوهش بالاتر است.
پذیرش بازاریابی:
در این فایل منظور از پذیرش بازاریابی، تأثیر تبلیغات بر تصمیم خرید مشتری و جذب مشتری است که در پرسشنامه بازاریابی رسانه های اجتماعی از طریق گویه های ۸ تا ۱۱ مورد ارزیابی قرار می گیرد. با توجه به طیف لیکرت پنج مرحله ای کمترین نمره برای این مؤلفه، 4 (4 * 1) و بیشترین آن 20(4*5) است در چه این امتیاز بیشتر باشد گویای این است که پذیرش بازاریابی در بین جامعه پژوهش بالاتر استو
رفتار پس از خرید: در این فایل منظور از رفتار پس از خرید، اعتبار و تأثیر بازخوردها و نظرات شبکه های اجتماعی بر تصمیم خرید است که در پرسشنامه بازاریابی رسانه های اجتماعی از طریق گویه های ۱۲ تا 16 مورد ارزیابی قرار می گیرد. با توجه به طیف لیکرت پنج مرحله ای کمترین نمره برای این مؤلفه، ۵ (۱*5) و بیشترین آن 25 (۵*۵) است. هر چه این امتیاز بیشتر بان گویای این است که رفتار پس از خرید در بین جامعه پژوهش وضعیت بهتری دارد.
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
منابع | سوالات |
درک مصرف کننده از بازاریابی | تولاسيرام و وارشا (۲۰۱۱) |
1-7 |
پرسشنامه استاندارد پذیرش بازاریابی |
تولاسيرام و وارشا (۲۰۱۱) | 8-11 |
رفتار پس از خرید | تولاسيرام و وارشا (۲۰۱۱) |
12-16 |