پرسشنامه بالندگی سازمانی(اسپایدرز؛2007)
پرسشنامه استاندارد بالندگی سازمانی توسط اسپایدز ( 2007) ساخته شده که دارای 6 مولفه و 30 سوال می باشد و هدف اصلی آن سنجش توسعه و بالندگی از نظر کارکنان سازمان است
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
بالندگی سازمانی گونه ای از کوشش برنامه ریزی شده برای پدیدآوردن نوعی از دگرگونی است که هدف آن یاری دادن به اعضای سازمان هاست تا بتوانند کارهایی راکه موظف به انجام دادن آن هستند به صورتی بهتر از پیش به انجام برسانند.
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور پرسشنامه بالندگی سازمانی نمرهاي است كه کارکنان به سوالات30سوال پرسشنامة بالندگی سازمانی میدهند
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
منابع | سوالات |
باز بودن و شفافیت سازمان | (اسپایدرز؛2007) |
8،10،24،25،27،28،29،30 |
اعتماد به همدیگر |
(اسپایدرز؛2007) | 13،18،19 |
شمول و درگیری با همدیگر | (اسپایدرز؛2007) |
9،14،26، |
بازخورد درونی و بیرونی |
(اسپایدرز؛2007) | 21،22،23، |
پرورش و توانمند سازی | (اسپایدرز؛2007) |
5،11،12،17،20 |
ساختار سازمانی با لایه کم |
(اسپایدرز؛2007) |
1،2،3،4،6،7،15،16، |
بالندگی سازمانی
بالندگی سازمانی وسیله ای برای پیشرفت سازمان است.توجه بنیادی بالندگی سازمان به جنبه های انسانی سازمان است , سازمانی که به صورت یک نظام اجتماعی درنظرگرفته می شود.بنا برتعریف بالندگی سازمانی به هرکاری گفته می شود که برای بهترکردن سازمان به کاربسته می شود.
ویژگی های سازمان بالنده:
۱-گشودگی وشفاف بودن نظام:
سازمان بالنده اعضای خود رابه کسب و افزایش اطلاع وآگاهی ترغیب می کند وهمه عملیات خود را به گونه ای شفاف دربرابر کارکنان, مشتریان یاخریداران , صاحبان سهام و حتی مردم جامعه قرار می دهد.
2- اعتماد به یگدیگر
: اعتماد یعنی باور داشتن درستی دیگران. اعتماد کردن به دیگران خصوصیتی است که با گشودگی و بازبودن نظام مربوط است.بدین معنی که هراندازه یک سازمان در عملیات خود شفاف رفتارکند به جلب اعتماد دیگران می افزاید و اعتماد کردن به یگدیگر را درفضای کار افزایش می دهد.
3- بازخور از درون و بیرون:
سازوکار بازخوردر حقیقت وسیله ای است که از راه آن یک سازمان می تواند از درون خود یا از بیرون خود اطلاعاتی را به دست آورد واز آن اطلاعات برای هدایت حرکت خود به جلو ویا تصحیح آن درراه رسیدن به هدف بهره بگیرد.