عنوان فارسی:دانلود مقاله ارزیابی اثرات آموزش پذیرش و تعهد در رفتارآشکار والدین کودکان مبتلا به اوتیسم
دانلود مقاله ارزیابی اثرات آموزش پذیرش و تعهد در رفتارآشکار والدین کودکان مبتلا به اوتیسم – الزویر ۲۰۱۸:پرورش کودک مبتلا به اوتیسم شامل چالشهای مزمنی میشود که همواره با سطوح بالای پریشانی روانی در والدین مرتبط هستند. (آیکست، کلینتوال، هیوارد و جیل، 2015، استس و دیگران 2009، گریندل، کاوشاف، هاستینگز و رمینگتون 2009، هایز و واتسون 2013). چنین پریشانی میتواند به طور قابل ملاحظهای بر توانایی والدین در مدیریت رفتار کودکشان اثر بگذارد و اثربخشیهای میانجیهای رفتاری کاهش دهد. (آزبورن، مکهاگ، ساندرس و رید، 2008؛ رابینس، دانالپ و پلینیس 1991؛ استراس و دیگران 2012)
عنوان فارسی مقاله: |
ارزیابی اثرات آموزش پذیرش و تعهد در رفتارآشکار والدین کودکان مبتلا به اوتیسم |
عنوان انگلیسی مقاله: | |
سال انتشار میلادی: | 2018 |
نشریه: |
Publisher : Elsevier – Science Direct (الزویر – ساینس دایرکت) Journal : Journal of Contextual Behavioral Science, Volume 7, January 2018, Pages 81-88 |
کلمات کلیدی فارسی: |
|
کلمات کلیدی انگلیسی: |
Autism; Parent training; Acceptance and Commitment Therapy;
|
تعداد صفحات ترجمه شده: | 25صفحه با فونت ۱۴ B Nazanin |
نویسندگان: | Evelyn Gould-Lisa W. Coyne-Jonathan Tarbox |
موضوع: | اوتیسم |
دسته بندی رشته: | روانشناسی, علوم تربیتی |
فرمت فایل انگلیسی: | 8 صفحه PDF |
فرمت فایل ترجمه شده: | Word |
کیفیت ترجمه: | عالی |
نوع مقاله: | isi |
تعداد رفرنس: |
مقاله انگلیسی+ترجمه فارسی
فهرست مطالب
چکیده
کلمات کلیدی
1.مقدمه
2. رویدادهای خصوصی و والدین
3. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
1. 3 تشخیص ارزشها
2. 3 ذهنآگاهی
3. 3 غیرهمجوشی
4. 3 پذیرش
5. 3 فعالیت متعهد
4. روش
1. 4 شرکتکنندگان و محیط
5. طرح تحقیق
6. سنجشها
1. 6 دادههای مشاهده مستقیم
2. 6 سنجشهای خودگزارشی
7. توافق بین مشاهدهگرها IOA
8. رویهها
1. 8 مبنا (خط پایه)
2. 8 آموزش
9. نتایج
10. بحث
چکیده
آموزش رفتاری والد یک مولفه بسیار مهم درمان کودکان مبتلا به اوتیسم است، اگرچه مشارکت دادن موثر والدین میتواند چالشبرانگیز باشد. علیرغم شواهدی که رویدادهای خصوصی میتوانند به طور قوی بر نتایج آموزش و رفتار والد اثر بگذارند، این موضوع تاکنون توجه اندکی را در ادبیات تحقیق رفتاری به خود جلب کرده است. آموزش پذیرش و تعهد (ACT) یک رویکرد رفتاری معاصر به افزایش خزانه رفتاری منعطف و قابل تطبیق با کاهش کنترل محرک قانون و پیروی قانون مشکلساز است. این مطالعه در بررسی اثرات ACT بر رفتارآشکار ارزشمحور در والدین کودکان مبتلا به ASD اولین است. یک طراحی پایه چندگانه غیرهمزمان در بین شرکتکنندگان استفادهشد تا اثربخشی درمان را ارزیابی کند. برای تمام شرکتکنندگان، افزایشهای قابلتوجهی در رفتار آشکار ارزشمحوری والد مشاهدهشد. دستاوردها در مرحله پس از آموزش ادامه داشت و بیشترین اثرات در بیش از 6 ماه مرحله پس از آموزش مشاهده شد. دادههای اکتشافی کاهشهای احتمالی را در اجتناب تجربی والدین و افزایشها در خود-دلسوزی ارائه کردند.
Abstract
Behavioral parent training is a critical component of treatment for children with autism, however, engaging parents effectively can be challenging. Despite evidence that private events can strongly influence parent behavior and training outcomes, the topic has received minimal attention in the behavioral literature thus far. Acceptance and Commitment Training (ACT) is a contemporary behavioral approach to increasing adaptive, flexible repertoires of behavior, by reducing control by problematic rule-deriving and rule-following. This study is the first to examine the effects of ACT on values-directed overt behavior in parents of children with ASD. A nonconcurrent multiple baseline design across participants was used to evaluate treatment effectiveness. Notable increases in overt values-directed parent behavior were observed for all participants. Gains maintained post-training, with the greatest effects observed more than 6 months post-training. Exploratory data suggested possible decreases in parental experiential avoidance and increases in self-compassion.
نمونه ترجمه مقاله:
پرورش کودک مبتلا به اوتیسم شامل چالشهای مزمنی میشود که همواره با سطوح بالای پریشانی روانی در والدین مرتبط هستند. (آیکست، کلینتوال، هیوارد و جیل، 2015، استس و دیگران 2009، گریندل، کاوشاف، هاستینگز و رمینگتون 2009، هایز و واتسون 2013). چنین پریشانی میتواند به طور قابل ملاحظهای بر توانایی والدین در مدیریت رفتار کودکشان اثر بگذارد و اثربخشیهای میانجیهای رفتاری کاهش دهد. (آزبورن، مکهاگ، ساندرس و رید، 2008؛ رابینس، دانالپ و پلینیس 1991؛ استراس و دیگران 2012) از یک منظر تحلیلی رفتاری، “پریشانی روانی” میتواند به صورت تجربههای سطوح بالای رویدادهای خصوصی بد ناشی از عوامل استرسزای محیطی مفهومسازی شود. اصطلاح “رویدادهای خصوصی” به هر محرک (برای مثال، فکر، تصویر، حساسیت جسمانی، عاطفه) یا واکنش (فکرکردن، تصویرسازی، یادآوری) پنهانی برمیگردد. (اسکینر 1974) رویدادهای خصوصی مانند رویدادهای عمومی میتوانند اثری بر رفتار آینده داشتهباشند و بدون شک بعد مهمی از تجربه والدین هستند. اگرچه نقش رویدادهای خصوصی در فرزندپروری تاکنون بهطور عمدهای در ادبیات تحقیق آموزش والدین نادیدهگرفتهشدهاست. (کوین و ویلسون 2004، سیندر، لمبرت و توهیگ 2011)
- رویدادهای خصوصی و والدین
درحالیکه رفتارشرطی با قرارگرفتن دربرابر احتمالهای محیطی کنترل میشود (برای مثال، سوختن دست شخص هنگامیکه یک بخاری داغ را لمس میکند)، رفتار قائدهمند[1](RGB) تحت کنترل احتمالهایی است که به شکل کلامی توصیف میشوند. به طور ساده توضیح دهیم، شخص درگیر رفتار خاصی میشود چرا که به آنها گفته میشود که آن کار را انجام دهند تا اینکه از نتایج یاد گرفته باشند. تحقیق قبلی نشان میدهد که RGB میتواند مشکلزا باشد، چرا که آن نسبت به رفتار شرطی به احتمالهای محیطی خیلی کمتر حساس است و میتواند با احتمالهای
[1] rule-governed behavior