پرسشنامه سایبرلوفینگ (ون دورن؛2011)
پرسشنامه سایبرلوفینگ: پرسشنامه سایبرلوفینگ توسط ون دورن (2011) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 21 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، پرسشنامه دو بعد فعالیت ها و رفتارها را مورد سنجش قرار می دهد، این پرسشنامه توسط کاکلیان(1393) اعتباریابی شده است.
پرسشنامه دو بعد فعالیتها و رفتارهای سایبرلوفینگ را در بر میگیرد. از بعد فعالیتهای سایبر لوفینگ بعد اجتماعی (سه گویه)، بعد اطلاعاتی (سه گویه)، بعد سرگرمی و فراغت(سه گویه) و برای رفتارهای سایبر لوفینگ بعد بازیابی(سه گویه)، بعد انحرافی(سه گویه)،بعد توسعه ای(سه گویه)و بعد اعتیاد گونه(سه گویه)را شامل شده اند.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
پرسشنامه استاندارد سایبرلوفینگ: به عنوان یک رفتار منحرف در زمینه گشت و گذار در اینترنت از سوی کارکنان در زمانی که باید کار کنند معرفی شده است(ونگاس، 2009). همچنین در تعریفی دیگر،سایبرلوفینگ عملی است که کارمندان با دستیابی به اینترنت جهت انجام اهداف شخصی در ساعات کاری در سازمانهایشان انجام میدهند.گشتزنیاینترنتی به این گونه را به معنای انحراف از تولید نیز معرفی کردهاند(لیم، 2002).
برای سایبرلوفینگ دو شکل در نظر گرفته شده است: سایبرلوفینگ جزئی ( به عنوان مثال، ارسال و دریافت ایمیل شخصی در محل کار) و سایبرلوفینگ جدی( مانند، قمار آنلاین، گشت و گذار در وب سایتهایی که محدودیت سنی دارند). معادلهای دیگری برای سایبرلوفینگ نامبرده شده است، واژههایی مانند، سایبراسلکینگ یا سایبربلدینگ که تماما به عنوان رفتاری در جهت ناکارآمدی کارکنان در محیطهای کاری یاد شده است. گوفینگ آف، معادل دیگری است که یک اصطلاح عامیانه در ایالات متحده میباشد و به معنای نادیده گرفتن تعهدات کاری به دلیل درگیر شدن با تفریح و سرگرمی میباشد. یک تعریف ساده از این مفهوم، سوءاستفاده کارمندان از اینترنت میباشد(بلانچارد و هلن، 2008).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور سایبرلوفینگ نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 21سوال پرسشنامة سایبرلوفینگ میدهند
مولفه های پرسشنامه :
پرسشنامه ها |
ابعاد | تعداد سوالات |
فعالیتها و رفتارهای سایبرلوفینگ | اجتماعی |
7-4-1 |
اطلاعاتی |
8-5-2 | |
سرگرمی و فراغت |
9-6-3 |
|
بازیابی |
18-14-10 | |
انحرافی |
19-15-11 |
|
توسعه ای |
20-16-12 | |
اعتیاد گونه |
21-17-13 |