پرسشنامه تمایزیافتگی خود( DSI-R )
پرسشنامه تمایزیافتگی خود توسط اسکورن و فریدلندر (۱۹۸۹) تهیه شده و آزمون نهایی توسط جکسوندر ۴۶ آیتم بر مبنای نظریه بوئن ساخته شده است، این پرسشنامه به صورت خودگزارشی است و به منظور سنجش تمایزیافتگی افراد به کار می رود و تمرکز اصلی آن روی ارتباطات مهم زندگی و روابط افراد با خانواده اصلی است (اسکورن ،۲۰۰۰، به نقل از اسکیان ،۱۳۸۴). پرسشنامه مذکور از ۴ خرده مقیاس واکنش هیجانی (۱۱ سؤال=ER)، گسلش عاطفی (۱۱ سؤال= EC) جایگاه من (۱۱ سؤال=IP) هم آمیختگی با دیگران (۱۱ سؤال =FO) تشکیل شده است (اسکورن و فریدلندر، به نقل از پاپکو،۲۰۰۲).
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
تمایزیافتگی: به درجه توانایی فرد در تفکیک مسائل عقلانی و عاطفی خویش اطلاق می شود. به عبارتی رسیدن به حدی از استقلال عاطفی که فرد بتواند در موقعیت های عاطفی و هیجاني بدون غرق شدن در جو عاطفی آن موقعیت ها به صورت عقلانی و خودمختار تصمیم گیری کند (گلدنبرگ،۲۰۰۰، ترجمه برواتی و همکاران، ۱۳۸۲)
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور تمایزیافتگی نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 46سوال پرسشنامة تمایزیافتگی میدهند
مولفه های پرسشنامه :
متغیر |
مقیاس ها | تعداد سوالات |
سؤالاتی که ویژگی های تمایزیافتگی را می سنجد |
تمایزیافتگی |
واکنش هیجانی |
11 | 1-6-10-14-18-21-26-30-34-38-40 |
جایگاه من | 11 |
4-7-11-15-19-23-27-31-37-41-43 |
|
گسلش عاطفی |
12 | 42-39-36-32-28-24-20-16-12-8-3-2 | |
هم آمیختگی با دیگران | 12 |
46-45-44-35-33-29-25-22-17-13-9-5 |
تمایزیافتگی
تعادل در سطح درون روانی و بین فردی وجود خویش است. همواره در زندگی آدمی دو نیروی متضاد وجود دارد که در تعادل با یکدیگر به سر میبرند : با هم بودن و فردیت. متمایز کردن عقلانی و عاطفی از هم را نباید به معنای عینی گرا بودن و توقف عاطفه در نظر گرفت؛بلکه به این معناست که فرد نباید تحت تاثیر احساساتی قرار بگیرد که به درستی نمیتواند آن ها را درک کند، مفهوم تمایزیافتگی میخواهد برقراری تعادل میان احساسات و شناخت ایجاد کند که رسیدن به آن مستلزم طی مسیر و فرآیند است. توانایی تمایز یافتگی را میتوان در پیوستاری از تمایزیافتگی ضعیف (همجوشی ) تا تمایزیافتگی خوب (خودمختاری) قرار داد. (خانواده درمانی- گلادینگ)