پرسشنامه هدف های سازمانی (اسلامی،1393)
پرسشنامه هدف های سازمانی: پرسشنامه هدف های سازمانی توسط اسلامی (1393) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 8 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، پرسشنامه سه بعد قابل قبول، قابل دستیابی و برانگیزاننده را مورد سنجص قرار می دهد،
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
هدف های سازمانی: هدف سازمانی نوعی وضعیت مطلوب است که سازمان قصد رسیدن به آن را دارد . به بیانی دیگر ، هدف سازمانی نمایانگر یک نتیجه یا یک نقطه نهایی است که تلاش های سازمان در آن جهت صورت می گیرد. هدف ها یا استراتژی ها ثابت نیستند و کسی هم آن ها را بر سازمان تحمیل نمی کند، مدیران عالی و رده میانی سازمان باید برای واحدهای تحت نظر خود هدف ها را تعیین کنند و توانایی آنها در این مورد می تواند موفقیت سازمان را تضمین کند . برای تامین هدف ها و استراتژی ها و نیز برای تعیین موقعیت سازمان از طرح سازمانی استفاده می شود. در هر سازمان چندین نوع هدف وجود دارد و برای تامین هر یک باید کار به خصوصی انجام شود . هدف های که به صورت رسمی تعیین می شوند و یا هدف های عملیاتی که سازمان در صدد تامین آنهاست تفاوت عمده وجود دارد(اسلامی، 1393)
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
هدف های سازمانی: نمره ای است که افراد از پاسخگویی به پرسشنامه هدف های سازمانی اسلامی(1393) کسب خواهند کرد.
مولفه های پرسشنامه :
متغیر |
نوع | تعریف نظری |
شاخص ها |
اهداف سازمانی |
مستقل |
دلیل وجودی سازمان |
قابل قبول بودن |
قابل دست یابی
|
|||
برانگیزاننده بودن |
هدف سازمان
مهمترین عامل ، در کسب هر موفقیتی ، تدوین و مشخص کردن دقیق اهداف می باشد. هدفگذاری مهمترین عامل حرکت و خلق آینده است ، هدفها هستند که مقصد و مسیر زندگی فردی و سازمانی را روشن می کنند.هدف گذاری به مثابه ترسیم جاده ای برای آینده است . تلاشی ارزشمند است که معطوف به هدف باشد، تلاش بی هدف پرتاب تیر در تاریکی است یکی از موانع بسیار مهم موفقیت و کامیابی ، ناتوانی افراد و سازمانها در تدوین اهداف می باشد . آنهایی که رویایی در ذهن و هدفی بر روی کاغذ نداشته باشند مقصدشان ناکجا آباد خواهد بود .
یکی از مهارتهایی که مدیران و کارکنان باید در خود تقویت نمایند ، مهارت هدف گذاری است.اهداف کلی ، کیفی و مبهم قابلیت اندازه گیری و اثر بخشی نخواهد داشت .