پرسشنامه خلق دانش (سانکوسکا ،2013)
پرسشنامه خلق دانش (سانکوسکا ،2013) توسط سانکوسکا ساخته شده است که از8 تشکیل شده است که بر اساس طیف لیکرت 5 گزینه ای (کامل مخالفم تا کاملا موافقم)نمره گذاری شده است و الفای کرونباخ به دست آمده بالای 70 درصد می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
خلق دانش: همچنین دنیای متغیر امروز ایجاب می کند که سازمان ها برای بقاء و رشد به دنبال ابزارهای نوین باشند. یکی از ابزارهایی که می تواند سازمان ها را در تأمین این اهداف یاری دهد، مدیریت دانش است. مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان ها کمک می کند اطلاعات و دانش مهم را بیابند، گزینش، سازماندهی و منتشر کنند و تخصصی است که برای فعالیت هایي مانند حل مشکلات، آموختن پویا و تصمیم گیری ضروری است (تسانگ هو، 2010).
خلق دانش دربرگيرنده فعاليت هايي است كه مرتبط با ورود دانش جديد به سيستم است و شامل توسعه، كشف و تسخير دانش مي شود. از نظر نوناكا اين مرحله از چهار فرايند فرعي زير تشكيل شده است: الف) جامعه پذيري، ب) بيروني سازي، ج) انتشار و د) دروني سازي(قربان يزاده و خالقی زاده، 1388).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور خلق دانش نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 8سوال پرسشنامة خلق دانش میدهند
مولفه های پرسشنامه :
مولفه |
منبع | سوالات |
خلق دانش | (سانکوسکا ،2013) |
1-8 |
خلق دانش
خلق دانش را مي توان فرآيند ايجاد دانش جديد يا جايگزيني و بهسازي دانش سازماني موجود از طريق روابط اجتماعي و همکاريهاي سازماني دانست. اين فرآيند در سطوح فردي و سازماني اتفاق افتاده و منجر به آفرينش دانش ضمني و يا صريح جديد ميگردد.
بر اساس مدل سه جزئي نوناکا و همکارانش فرآيند خلق دانش در سازمان، داراي مراحل و اجزاء مختلفي است که طي آن از طريق فرآيندهاي جامعهپذيري، درونيسازي، برونيسازي و تلفيق دانش جديد به صورت دانش صريح و يا ضمني خلق ميشود. پيشبرد اين فرآيندها نيازمند وجود محيطي مناسب جهت تعامل و تبادل نظر ميان کارکنان است که در اصطلاح Ba ناميده ميشود. اندوختههاي دانشي سازمان، فرآيند خلق دانش در سازمان را تسهيل مينمايد