پرسشنامه اعتماد سازمانی (یو و کاناواتاناچایی؛2002)
پرسشنامه اعتماد سازمانی (یو و کاناواتاناچایی؛2002)توسط یو و کاناواتاناچایی ساخته شده که با مقیاس لیکرت سه بعد اعتماد مبتنی بر شناخت و اعتماد مبتنی بر تاثیر و گرایش به اعتماد را مورد سنجش قرارداده که شامل 12 سوال بوده است. این پرسشنامه در پژوهش رستمی (1392) اعتباریابی شده است.و الفای کرونباخ به دست آمده بالای 70 درصد می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
اعتماد سازمانی: اعتماد، به میزان آسیبپذیری تمایلات و اشتیاق یک طرف تعامل به اقدامات طرف مقابل بدون در نظرگرفتن توانایی کنترل و نظارتی که فرد بر طرف مقابل دارد، گفته میشود(رستمی، 1392). اعتماد براي موفقيت سازماني، انجام تغييرات مداوم در نقشها و تكنولوژيها و همچنين طراحي مشاغل و مسئوليتها ضروري ميباشد. اعتماد ميتواند اثرات درون فردي و بين فردي ايجاد كند، و روابط درون و برون سازمان را تحت تأثير قرار دهد.(داناییفرد ،رجب زاده و حصیری،1388).
اعتماد بین مدیریت و کارکنان بر کیفیت مدیریت تاثیر زیادی خواهد داشت بنابراين افول اعتماد در سازمانهاي دولتي، يكي از مسائلي است كه باعث ايجاد كاركناني بيانگيزه و بیتفاوت ميشود و اجراي كند برنامهها را سبب ميگردد و در مقابل کارکنان بی اعتماد نسبت به سرپرست و سازمان که بخش کوچکی از اجتماع می باشد هیچ انگیزه ودلخوشی برای اعتماد به اجتماع وجامعه نخواهند داشت. (قلیپور،پورعزت،حضرتی ،1388) و همچنین سطح پایین اعتماد باعث میشود که کارکنان جریان اطلاعات را در سازمان منحرف کنند و سوءظن و بدگمانی در بین کارکنان رواج یابد و ارتباطات باز و صادقانه در سازمان از بین برود و تصمیمات سازمان کیفیت مطلوبی نداشته باشد(فرهنگ ،1389).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
برای سنجش پرسشنامه استاندارد اعتماد از طیف لیکرت و ابزار پرسشنامه یو و کاناواتاناچایی(2002) استفاده شده است و سوالات 1 تا 12 پرسشنامه مربوط به متغییر اعتماد می باشد.
مولفه های پرسشنامه :
مولفه |
منبع | سوالات |
اعتماد مبتنی بر شناخت | (یو و کاناواتاناچایی؛2002) |
1-4 |
اعتماد مبتنی بر تاثیر |
(یو و کاناواتاناچایی؛2002) | 5-8 |
گرایش به اعتماد | (یو و کاناواتاناچایی؛2002) |
9-12 |