پرسشنامه مدیریت مشارکتی(شادمان؛1387)
پرسشنامه مدیریت مشارکتی(شادمان؛1387) برای سنجش مدیریت مشارکتی استفاده می شود که مشتمل بر 3 بخش و 14 پرسش بوده و سه بعد مشارکت انفرادی و مشارکت اجتماعی و مشارکت اقتصادی / استراتژیک را می سنجد.این پرسشنامه در پژوهش رستمی (1392) اعتباریابی شده است. بر اساس طیف لیکرت 5 گزینه اینمره گذاری شده است و الفای کرونباخ به دست آمده بالای 70 درصد می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
مدیریت مشارکتی یعنی مشارکت کارکنان در فرایند تصمیم گیری ، دعوت از همه افراد به تفکر راهبردی و قبول مسئولیت فردی در قبال کیفیت کار و تولید ، حکایت و پاداش دادن به رفتار کارکنان که ارباب رجوع را راضی و عملکرد سازمان را بهبود می بخشد.(فیضی و همکاران،1389)
مشارکت در زمینه اجتماعی :
منظور ار مشارکت اجتماعی ، نوع نگرش افراد در خصوص میزان مشارکت در تقسیم کار میان کارکنان، مشارکت فعالانه در برنامه ریزی فعالیت های کاری و یافتن راهکارهای مؤثر درمشکلات کاری مرتبط می باشد( شادمان،1387).
مشارکت انفرادی
نوع نگرش افراد در خصوص میزان مشارکت آن ها در حل و فصل اختلافات کاری ، جابه جایی و ارتقاء از واحد کاری به واحد دیگر و یا پست های بالاتر می باشد..( شادمان،1387).
مشارکت اقتصادی ـ استراتژیک
نگرش افراد در خصوص میزان مشارکت آن ها در فعالیت هایی است که جنبه اقتصادی /استراتژیک دارد که در اینجا فعالیت های مانند نفوذ در خریداری ، تجهیزات مورد نیاز ، فرایند های سازمانی مجدد،شرکت وتنظیم برنامه برنامه های آموزشی ، انتخاب مدیر واحد ، تدوین خط مشی های کاری تخصیص بودجه و طرح ها و برنامه های اینده سازمان مورد نظر می باشد( شادمان،1387،7).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه :
پرسشنامه استاندارد مدیریت مشارکتی: شامل سه بعد مشارکت در زمینه اجتماعی و مشارکت انفرادی و مشارکت اقتصادی استراتژیک میباشد.
مشارکت در زمینه اجتماعی: این متغییر با طیف لیکرت و ابزار پرسشنامه اندازه گیری خواهد شد.
مشارکت انفرادی: این متغییر با طیف لیکرت و ابزار پرسشنامه اندازه گیری خواهد شد.
مشارکت اقتصادی ـ استراتژیک: این متغییر با طیف لیکرت و ابزار پرسشنامه اندازه گیری خواهد شد.
مولفه های پرسشنامه :
مولفه |
منبع | سوالات |
مشارکت انفرادی | (شادمان؛1387) |
1-3 |
مشارکت اجتماعی |
(شادمان؛1387) | 4-6 |
مشارکت اقتصادی/ استراتژیک | (شادمان؛1387) |
7-14 |