پرسشنامه استاندارد عوامل موثر بر کاهش ترک خدمت فریت(2004)
پرسشنامه استاندارد عوامل موثر بر کاهش ترک خدمت شامل 46 سوال و هفت مولفه ویژگی های شغل،ویژگی های سرپرست،احساسات و عواطف در شغل،شرایط کاری، بررسی نگرش ها،احساس کار کردن با سازمان ،تصمیم به ترک سازم و هدف از آن بررسی عوامل موثر بر کاهش ترک سازمان توسط کارکنان می باشد
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
تعریف ترک خدمت:
خروج اختیاری کارکنان از سازمان.
جابجایی اختیاری کارمند از یک واحد به واحد دیگر یا از یک سازمان به سازمان دیگر.
انواع ترک خدمت:
پرسشنامه ترک خدمت واقعی
ترک خدمت مجازی
کلمات استعفا؛تعدیل؛اخراج؛انتظار خدمت و… واژه های تلخ هستند اما ترک خدمت مجازی بسیار تلخ ترونگران کننده ترمی باشند چراکه:در مورد مسایل بالا تکلیف سازمان و کارکنانروشن بوده و سازمان ازنبود فرد در محل خدمت اطلاع داشته و سازمان نوع فعالیت؛حجم کار و به طور کلی اهداف و راهبرد خود را براساس نیروهای موجود باز طراحی و برنامه ریزی مجدد می نمایند
؛ لیکن در ترک خدمت مجازی سازمان اطلاع ندارد که آیا کارکنان علیرغم حضور فیزیکی ودر استخدام سازمان بودن آیا واقعا در خدمت سازمان و تحقق اهداف و ماموریت های آن هستند و یا از نظرفکری در خدمتسازمان نیستند واین کاملا برای سازمان تلخ بوده و سازمان دچار سردرگمی ومشکلات متعدد خواهد شد.
ترک خدمت
ترک خدمت مجازی به عمل کارکنانی اطلاق می شود که در سازمان صرفا حضور فیزیکی دارند و فکر اندیشه و توان وتخصص خود را در جهت اهداف شخصی خود در خارجاز سازمان و یا درجهت اهداف سازمانی دیگر به کارمی گیرند. در نتیجه نداشتن درک صحیح از این پدیده و نیافتن راه حل برای آن منجر به این می شود که سازمان با آنتروپی مثبت مواجه شده و به تدریج از درون دچارفرسایش شده و کم کم از عرصه کسب وکارو رقابت خارج شود.
؛به ویژه در مورد کارکنان دانشوروفکور(knowledge workers) بیشتر صادق بوده چراکه اندیشه و تخصص ان ها برای اینده سازمان بسیار مهم و حیاتی می باشد.
یافته های علمی نشان می دهد که تمایل به ترک شغل از اراده آگاهانه و حساب شده شاغل برای ترک سازمان ناشی می شود.(تت و می یر؛1993)
یعنی کارکنان به یکباره سازمان را ترک نمی کنند. بلکه تمایل به ترک شغل را به صورت تدریجی در خود پرورش می دهند و پس از در نظر گرفتن همه شرایط ومناسب بودنفرصتهای استخدامی در سازمان های دیگر؛اقدام به ترک شغل می نمایند.انسانی تبدیل شده است.
ترک خدمت
به همین دلیل سازمان هایی که بتوانند دلایل و عوامل موثر در تمایل به ترک خدمت کارکنان را درک کنند؛ خواهند توانست از اینکه کارکنان سازمان را ترک کنند؛سیاستها و روش های موثری را برای حفظ و نگهداری منابع انسانی کار به کارگیرند.
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
ویژگی های شغل |
عبارات شماره 1 تا 12 |
ویژگی های سرپرست |
عبارات شماره 13 تا 15 |
احساسات و عواطف در شغل |
عبارات شماره 16 تا 23 |
شرایط کاری |
عبارات شماره 24 تا 31 |
بررسی نگرش ها |
عبارات شماره 32 تا 39 |
احساس کار کردن با سازمان |
عبارات شماره 40 تا 44 |
تصمیم به ترک سازمان |
عبارات شماره 45 و 46 |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:7
سوالات:46
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5