پرسشنامه استاندارد جو سازمانی اشنایدر(2005)
پرسشنامه استاندارد جو سازمانی توسط اشنایدر در سال 2005 طراحی شده است.و دارای 18سوال در 6 بعد می باشد.و بر اساس طیف لیکرت (خیلی کم تا خیلی زیاد) نمرات 1 تا 5 را قرار داده و الفای کرونباخ به دست امده بالای 0/7 می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
جو سازمانی
داکرت 2004 آشکار شدن شيوه ها و الگوهاي زيربنايي که در پيش فرضها، مصاديق و اعتقادات نهفته است و فرهنگ را مي سازد.
فلمينگ 2002 پرسشنامه جو سازماني نمايي از ويژگيهاي ظاهري فرهنگ است که از ادراکات و نگرشهاي کارکنان ناشي مي شود.
پاول و باترفيلد 1978 جو سازماني بيانگر ويژگيهاي سازماني است که افراد آن را به صورت کل نگر درک مي کنند.
برين 1974 جو سازماني را به منزله شخصيت سازمان معرفي کرده اند. جو سازمان شيوه برخورد اعضا با سازمان است.
بولدن 1992 جّوسازماني محيطي است که افراد در آن کار ميکنند و منعکس کننده نگرش کارکنان و سبک مديريت سازمان است(جهرمی و همکاران،1388).
جو سازمانی
چاندان 1995 جّوسازماني منعکس کننده نگرش افراد از سازماني است که نسبت به آن احساس دلبستگي ميکنند و مجموعهاي از ويژگي و عاملهايي است که توسط کارکنان سازمان وجود دارد و به عنوان نيروي اصلي در تعيين رفتار کارکنان مؤثر است.
فرنچ 1986 جو سازماني مجموعه نسبتاً پايدار از ادراکات اعضاي سازمان در مورد ويژگيهاي فرهنگ سازمان است. اين ادراک بر احساس، نگرش و رفتار افراد در محل کارتأثير ميگذارد
ميرکمالي 1373 جوسازماني عبارت است از مجموعهاي ازحالات، خصوصيات يا ويژگيهاي حاکم بر يک سازمان که آن را گرم، سرد، قابل اعتماد، غيرقابل اعتماد، ترسآور يا اطمينان بخش، تسهيل کننده يا بازدارنده ميسازد و ازعواملي نظير رضايت شغلي، شخصيت، رفتار، سوابق، نوع مديريت، فرهنگ سازماني روحيه، انگيزش، ساختار، تکنولوژي و غيره بوجود ميآيد و سبب تمايز دو سازمان مشابه از هم مي شود( امین دختی و همکاران،1387).
جو سازمانی
از طرف ديگر، تحقيقات چهل ساله هي گروپ نشان مي دهد جو سازماني تأثير بسزايي بر رفتار کارکنان و عملکرد سازماني دارد. اين بررسيها بيانگرآن است جو متعالي سازمان از يک طرف هزينههاي جابه جايي کارکنان و مقاومت آنان در برابر تغيير را کاهش مي دهد و از سوي ديگر موجب بهبود کيفيت کالا، نو آوري و ريسک پذيري مي شود که نتيجه نهايي اين تأثيرات افزايش سود آوري و وفاداري مشتريان است. “جو سازمانی مجموعه ویژگیهایی است که یک سازمان را توصیف می کند و آن را از دیگر سازمانها متمایز می سازد، تقریبا در طول زمان پای دار است، و رفتار افراد در سازمان را تحت تاثیر قرار میدهد
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
حمایت |
1 تا 3 |
کیفیت اعضاء |
4 تا 6 |
گشودگی |
7 تا 9 |
سبک سرپرستی |
10 تا 12 |
تضاد اعضاء |
13 تا 15 |
استقلال اعضاء |
16 تا 18 |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:6
سوالات:18
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5