پرسشنامه استاندارد ارزیابی ابعاد انگیزش در کارکنان لاورنس و جردن(2009)
پرسشنامه استاندارد ارزیابی ابعاد انگیزش در کارکنان توسط لاورنس و جردن در سال 2009 طراحی شد و دارای 22 سوال در 9 بعد می باشد.و بر اساس طیف لیکرت نمره گذاری شده است
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
الف- انگيزش اوليه در مقابل انگيزش ثانويه: انگيزشهاي اوليه عمدتاً با نيازهاي اوليه زيستي مرتبط هستند مثل گرسنگي و تشنگي، اما انگيزش ثانويه با نيازهايي در ارتباط هستند كه چندان جنبه حياتي و زيستي نداشته و با بقا فرد مرتبط نيستند، مثل نياز به دوست داشته شدن(رضائیان،1385).
ب- انگيزش دروني در مقابل انگيزش بيروني: انگيزش دروني به مواردي اطلاق ميشود كه پاداش مورد انتظار فرد در قبال رفتاري معين يك منبع دروني است. يعني فرد جهت رسيدن به تقويتهاي دروني عمل ويژه اي را انجام ميدهد، هر چند اين عوامل دروني با عوامل بيروني همخواني داشته باشند يا نداشته باشند و حتي موجب تنبيه فرد شوند. انگيزش دروني زماني معني پيدا ميكند منبع تقويت كننده رفتار يا منبع پاداش دهنده يك عامل بيروني است. به عبارتي فرد براي رسيدن به يك حالتي ا شرايط معين بيروني رفتاري را انجام ميدهند(هرسی و بلانچارد،1387).
ج- انگيزش اجتماعي:
آن دسته از انگيزه هايي را شامل ميشوند كه با محركات اجتماعي ارتباط بيشتري مييابند و زماني معني پيدا ميكنند كه فرد و رفتارهاي او را درون اجتماعي كه در آن زندگي ميكند مورد بررسي قرار دهيم. از جمله اين انگيزه ها انگيزه پيوند جوئي، انگيزه قدرت، انگيزه مقام جويي را ميتوان نام برد(تیوان واسمیت،1386).
د- انگيزه پيشرفت:
پرسشنامه انگيزه پيشرفت انگيزه اي دروني است در فرد براي به پايان رساندن موفقيت آميز يك تكليف، رسيدن به يك هدف يا دستيابي به درجه معيني از شايستگي در يك كار. افراد معمولاً از لحاظ ميزان انگيزش پيشرفت، متفاوت از يكديگر هستند. افراد داراي انگيزه پيشرفت بالا در حوزه اي كه انتخاب ميكنند مثلا تحصيل ، شغل و …، موفقيت فزاينده اي از خود نشان ميدهند. انگيزه پيشرفت نيز با توجه به اينكه در آن تمايلات زيستي تسلط كارايي با ارزشهاي آموخته در هم آميخته اند، انگيزه اي پيچيده به شمار ميرود(کریشنا ،2011).
ه- انگيزش پيچيده
: انگيزه هاي پيچيده، انگيزه هايي هستند كه از دو عامل اصلي تشكيل شده اند(برومند،1382):
- سائقهاي ذاتي و زيستي
- سائقهاي آموخته
به عبارتي در اين نوع از انگيزش تأثير عوامل مختلقي چون زيستي، اجتماعي و محيطي ديده ميشود، مانند ميل جنسي. انگيزه پيشرفت، پيوند جوئي، خود مختار ي، تسلط، پرخاشگري را نيز ميتوان در زمره انگيزه هاي پيچيده قرار داد. مفهوم انگيزه هاي پيچيده به ما ميآموزد كه نبايد تبيين هايمان را در زمينه رفتار انساني بيش از حد ساده بگيريم.
و- انگيزه هاي هوشيار در مقابل انگيزه هاي ناهوشيار: انگيزه هاي هوشيار عموما در حيطه هوشياري فرد عمل ميكنند و فرد از آنها آگاهي دارد از ريشه رفتارهاي مرتبط با آنها آگاه است. اما انگيزه هاي ناهوشيار عمدتاً خارج از حوزه اراده و آگاهي فرد عمل كرده و رفتار فرد را جهت ميدهند. بنا به تئوري روانكاوي، انگيزه ناهوشيار انگيزه اي است كه فرد خود آن را نهي كرده است و در نتيجه هوشياري آنرا ناديده ميگيرد. اين انگيزه غريزه، سائق، آرزو يا ميلي است كه به واسطه مكانيزم دفاعي سركوبي به سطح ناهوشيار رانده شده است. اما اين رانده شدن نيروي آنها را كاهش نداده و اغلب به صورتي بر رفتارهاي فرد تأثير ميگذارند. فرويد انگيزه هاي يك نقاش براي نقاشي و يك جراج براي جراحي را انگيزه هاي ناهوشيار ميداند(ایچر و کالیزیتاکیس،2012).
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
امید به کسب موفقیت |
1 تا 2 |
امید به معاشرت و پیوستگی |
3 تا 4 |
امید به قدرت |
5 تا 6 |
ترس از شکست |
7 تا 8 |
رد شدن |
9 تا 10 |
ترس از قدرت |
11 تا 12 |
نیاز برای موفقیت |
13 تا 17 |
نیاز برای معاشرت |
18 تا 19 |
نیاز برای قدرت |
20 تا 22 |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:9
سوالات:22
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5