پرسشنامه استاندارد توسعه کالاهای جدید لیندمن و همکاران(2008)
پرسشنامه استاندارد توسعه کالاهای جدید توسط لیندمن و همکاران در سال 2008 طراحی شده است. و دارای 51 سوال در 8 بعد ،این پرسشنامه براساس طیف 5 درجه ای لیکرت انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه کیفیت خدمات عرضه کننده 75/. می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
توسعه کالاهای جدید
پرسشنامه توسعه خدمات جدید (NSD ) مجموعه فعالیتها و خط مشی رشد است که در مراحل مختلف برای ارائه خدمات بهتر که منجر به تغییر و اصلاحات جزئی یا کلی در خدمت، برای قسمتهای مختلف بازار خواهد شد می باشد.به علت محیط بیش از حد رقابتی و وجود خدمات به عنوان یک دارایی ذهنی(نامشهود)، حمایت از فرآیند توسعه خدمات بسیار سخت به نظر می رسد. پژوهشگران اعتقاد دارند هر گونه تغییر در مفهوم خدمات را که مستلزم تغییراتی در ویژگی های عملیات موجود باشد را می توان به عنوان یک خدمت جدید نام برد. به عبارتی می توان خدمات جدید را به صورت زیر تعریف کرد:
” یک بسته پیشنهادی به مشتریان که قبلاً در دسترس آن ها نبوده و شامل افزودن پیشنهاداتی همچون تغییر بنیادی در فرآیند ارائه خدمات یا بهبود تدریجی در خدمات موجود به مشتریان می باشد که مصرف کنندگان آن ها را به عنوان خدمات جدید درک و دریافت می کنند”.
انواع توسعه خدمات جدید :
گسترده ترین طبقه بندی توسعه محصول عبارت است از:
۱- نوآوری های عمده: خدمات جدید برای بازارهایی که هنوز شناسایی وتعریف نشده اند.
۲- شروع(ایجاد) کسب و کار: طراحی خدمات جدید برای بازارهایی که پیش از این خدماتی مشابه به آن ارائه شده است.
۳- خدمات جدید برای بازارهای فعلی: خدمات جدیدی که تلاش می شود به مشتریان فعلی و قدیمی سازمان ارائه شود.
۴- گسترش خطوط ارائه خدمات: ایجاد ویژگیهای اضافی به خدمات فعلی یا ایجاد یک نوآوری جدید و متفاوت برای ارائه خدمات فعلی.
۵- بهبود خدمات: تغییر در ویژگیهای مشخص از خدمات فعلی برای ارائه در بازارهای فعلی.
۶- تغییرات در سبک خدمات: تغییرات بسیار مشهود در خدمات فعلی
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
نظام مند بودن |
1 تا6 |
گرایش تکنولوژی |
7 تا 11 |
گرایش به طراحی |
12 تا 17 |
گرایش بازار |
18 تا 28 |
استفاده از منابع |
29 تا 32 |
مبنای تلاش صورت گرفته برای کالاهای جدید |
33 تا 38 |
مفهوم سازی کالای جدید |
39 تا 44 |
مدیریت کالای جدید |
45 تا 51 |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:8
سوالات:51
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:7