پرسشنامه هوش اخلاقی(MCI) لنیک و کیل(نسخه کامل)
پرسشنامه هوش اخلاقی(MCI) : پرسشنامه توسط لنیک و کیل در سال (2005) اعتباریابی شده است. این پرسشنامه در ده بعد و شامل 40 عبارت است و به صورت لیکرت (هرگز، به ندرت، گاهی اوقات، اغلب و تمام اوقات) نمره گذاری شده اند. پرسشنامه شامل ابعاد عمل کردن مبتنی بر اصول، ارزشها و باورها ، راستگویی، استقامت و پافشاری برای حق، وفای به عهد، مسئولیت پذیری برای تصمیمات شخصی، اقرار به اشتباهات و شکستها، قبول مسئولیت برای خدمت به دیگران، فعالانه علاقمند بودن به دیگران، توانایی در بخشش اشتباهات خود، توانایی در بخشش اشتباهات دیگران می باشد. این پرشسنامه در پژوهش قرمزی(1393) اعتباریابی شده است.
پرسشنامه استاندارد پرسشنامه هوش اخلاقی
مقیاس | سوالات مربوطه |
عمل کردن مبتنی بر اصول، ارزشها و باورها | 4-1 |
راستگویی | 8-5 |
استقامت و پافشاری برای حق(ایستادگی بخاطر حقیقت | 12-9 |
وفای به عهد | 16-13 |
مسئولیت پذیری برای تصمیمات شخصی | 20-17 |
اقرار به اشتباهات و شکستها | 24-21 |
قبول مسئولیت برای خدمت به دیگران | 28-25 |
فعالانه علاقمند بودن به دیگران(اهمیت دادن خود جوش به دیگران | 32-29 |
توانایی در بخشش اشتباهات خود | 36-33 |
توانایی در بخشش اشتباهات دیگران | 40-37 |
تعاریف نظری
هوش اخلاقی اخیرأ اصطلاح جدیدی با عنوان «هوش اخلاقی » توسط بوربا (2005) در روان شناسی وارد شده است. در متون علمی، هوش به عنوان یک مفهوم عمومی جهان شمول که با توانایی ادراکی ارتباط دارد، تعریف شده است(بهشتی فر و همکاران، 2011). این مفهوم، عمومأ به توانایی یادگیری و تفکر مرتبط بوده و غالبأ برای توصیف به کارگیری مهارتها و وقایع به کار رفته است(کلارکن، 2012). عبارت است ازتوانایی تشخیص درست ازنادرست براساس اصول جهان شمول تعریف شده. این نوع هوش، درمحیط جهانی مدرن کنونی می تواند به مثابه نوعی جهت یاب برای اقدامات عمل نماید. هوش اخلاقی نه تنها چهارچوب قوی وقابل دفاع برای فعالیت انسان فراهم می کند، بلکه کاربردهای فراوانی دردنیای حقیقی دارد. درواقع، این نوع هوش تمام انواع دیگرهوش انسان رادرجهت انجام کارهای ارزشمند هدایت می کند(بهشتی فروهمکاران،2011).
تعاریف عملیاتی
پرسشنامه هوش اخلاقی : هوش اخلاقی نمرهای است که هر یک از آزمودنی ها در این پژوهش از پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل (2005) در ده بعد بدست آرودهاند این پرسشنامه شامل 40 سوال می باشد، گزینه های سوالات مدرج و از طیف لیکرت میباشد. گزینه ها از هرگز تا همیشه نمره گذاری شده است.
پایایی و روایی
روایی صوری و محتوایی و هماهنگی درونی مولفه هایث آن توسط متخصصان مورد تایید قرار گرفته است (لنیک و کیل،2005). بیشترین همبستگی درونی بین بخشش و دلسوزی با هوش اخلاقی 86/0 و کمترین همبستگی بین درستکاری با هوش اخلاقی 66/0 می باشد. نتایج تحلیل عاملی مولفه های هوش اخلاقی نشان داده است که درستکاری با بار عاملی 64/0، مسئولیت پذیری 81/0، دلسوزی 84/0 و بخشش 83/0 دارای 80 درصد اشتراک هستند (سیادت، مختاری پور و کاظمی، 1388)
مقیاس پرسشنامه هوش اخلاقی | تعداد نمونه | سوالات مربوطه | مقدار آلفا |
عمل کردن مبتنی بر اصول، ارزشها و باورها | 269 | 4-1 | 85/0 |
راستگویی | 269 | 8-5 | 87/0 |
استقامت و پافشاری برای حق(ایستادگی بخاطر حقیقت | 269 | 12-9 | 84/0 |
وفای به عهد | 269 | 16-13 | 85/0 |
مسئولیت پذیری برای تصمیمات شخصی | 269 | 20-17 | 85/0 |
اقرار به اشتباهات و شکستها | 269 | 24-21 | 84/0 |
قبول مسئولیت برای خدمت به دیگران | 269 | 28-25 | 85/0 |
فعالانه علاقمند بودن به دیگران(اهمیت دادن خود جوش به دیگران | 269 | 32-29 | 84/0 |
توانایی در بخشش اشتباهات خود | 269 | 36-33 | 85/0 |
توانایی در بخشش اشتباهات دیگران | 269 | 40-37 | 86/0 |
کل | 269 | 40-1 | 86/0 |