پرسشنامه کیفیت رهبری قربانی و میرخورسندی (1385)
پرسشنامه کیفیت رهبری :این پرسشنامه براساس نظریه جیم وست توسط قربانی و میر خورسندی (1385) ساخته شده و شامل 31 سوال می باشد. پرسشنامه کیفیت رهبری شامل 9 مولفه است؛ بطوری که که 3 سوال مربوط به مولفه لیاقت رهبري، 4 سوال مربوط به مولفه شأن رهبري، 4 سوال مربوط به مؤلفه ارزش هاي رهبري، 4 سوال مربوط به دید رهبري، 3 سوال مربوط به تعهد احساسی رهبر، 3 سوال مربوط به قاطعیت رهبري، 3 سوال مربوط به اثر بخشی رهبري سازمانی، 3 سوال مربوط به درك رهبري از افراد، 4 سوال مربوط به تیم سازي رهبري، می باشد. پاسخ به هر یک از سوالات در یک طیف 5 گزینه اي بصورت گزینه کاملا مخالفم نمره 1، مخالفم نمره 2، تا حدی موافقم نمره 3، موافقم نمره 4 و کاملا موافقم نمره 5 اختصاص داده شده است
پرسشنامه نه مؤلفه رهبری را ارائه داده است. این پرسشنامه برگرفته از( قربانی میرخورسندی ، 1385: 152-156) است که برای ارزیابی فردی رهبر تهیه شده است
شماره سوال ها | دامنه
نمرات |
کاملا موافقم
(5) |
موافقم
(4) |
تا حدی موافقم (3) | مخالفم
(2) |
کاملا مخالفم
(1) |
|
کیفیت رهبری | 31-1 | 155-31 | 155-2/130 | 2/130-4/105 | 4/105-6/80 | 6/80-8/55 | 8/55-31 |
لیاقت رهبری | 3-1 | 15-3 | 15-6/12 | 6/12-2/10 | 2/10-8/7 | 8/7-4/5 | 4/5-3 |
شان رهبری | 7-4 | 20-4 | 20-8/16 | 8/16-6/13 | 6/13-4/10 | 4/10-2/7 | 2/7-4 |
ارزشهای رهبری | 11-8 | 20-4 | 20-8/16 | 8/16-6/13 | 6/13-4/10 | 4/10-2/7 | 2/7-4 |
دیدرهبری | 15-12 | 20-4 | 20-8/16 | 8/16-6/13 | 6/13-4/10 | 4/10-2/7 | 2/7-4 |
تعهد احساسی رهبر | 18-16 | 15-3 | 15-6/12 | 6/12-2/10 | 2/10-8/7 | 8/7-4/5 | 4/5-3 |
قاطعیت رهبری | 21-19 | 15-3 | 15-6/12 | 6/12-2/10 | 2/10-8/7 | 8/7-4/5 | 4/5-3 |
اثر بخشی رهبری | 24-22 | 15-3 | 15-6/12 | 6/12-2/10 | 2/10-8/7 | 8/7-4/5 | 4/5-3 |
درک رهبری از افراد | 27-25 | 15-3 | 15-6/12 | 6/12-2/10 | 2/10-8/7 | 8/7-4/5 | 4/5-3 |
تیم سازی رهبری | 31-28 | 20-4 | 20-8/16 | 8/16-6/13 | 6/13-4/10 | 4/10-2/7 | 2/7-4 |
میانگین | – | 5-1 | 5-2/4 | 2/4-4/3 | 4/3-6/2 | 6/2-8/1 | 8/1-1 |
روایی و پایایی
پرسشنامه استاندارد روایی پرسشنامه کیفیت رهبری توسط اله یاری (1389)، 90/0 و پایایی پرسشنامه، به روش آلفای کرونباخ 92/0 ذکر شده است.
رهبری هم یک حوزه تحقیق است و هم یک مهارت عملی که شامل توانایی یک فرد یا سازمان برای “رهبری” یا راهنمایی افراد، تیمها یا کل سازمان است. در دیدگاه تخصصی دیدگاههای مختلف در خصوص رهبری وجود دارد. از بارزترین این تضادها در خصوص رهبری رویکردهای شرقی و غربی است و همچنین (در غرب) ایالات متحده در مقابل رویکردهای اروپایی دارای دیدگاههای متفاوتی در سطح کمتر است. محیطهای دانشگاهی ایالات متحده، رهبری را “فرایندی از نفوذ اجتماعی میدانند که در آن فرد میتواند کمک و پشتیبانی دیگران را برای انجام یک کار مشترک ایجاد کند ” تعریف میکند.[۱][۲] مطالعات مربوط به رهبری، نظریههایی را در بر میگیرد که شامل صفات،[۳] تعامل موقعیتی، عملکرد، رفتار،[۴] قدرت، بینایی و ارزشها،[۵] کاریزما و هوش در بین دیگران است.[۲]