پرسشنامه استرس شغلی مدیران و تصمیم گیرندگان
پرسشنامه استرس شغلی مدیران و تصمیم گیرندگان : پرسشنامه 32 سوال دارد
- نمره گذاری پرسشنامه:
به هر پاسخ بلي نمره 1 و به هر پاسخ خير نمره 0 تعلق مي گيرد.
- تحلیل ( تفسیر) بر اساس میزان نمره پرسشنامه
بر اساس این روش از تحلیل شما نمرههای به دست آمده را جمع کرده و سپس بر اساس جدول زیر قضاوت کنید.توجه داشته باشید میزان امتیاز های زیر برای یک پرسشنامه است در صورتی که به طور مثال شما 10 پرسشنامه داشته باشید باید امتیاز های زیر را ضربدر 10 کنید
مثال: حد پایین نمرات پرسشنامه به طریق زیر بدست آمده است
پرسشنامه استاندارد تعداد سوالات پرسشنامه * 1 = حد پایین نمره
حد پایین نمره | حد متوسط نمرات | حد بالای نمرات |
0 | 16 | 32 |
امتیازات خود را از 32 عبارت فوق با یکدیگر جمع نمایید. حداقل امتیاز ممکن 0 و حداکثر 32 خواهد بود.
نمره بین 0 تا 11 : استرس شغلي مديران كم است.
نمره بین 11 تا 16 : استرس شغلي مديران متوسط است.
نمره بالاتر از 16 : استرس شغلي مديران زياد است .
- روایی و پایایی پرسشنامه
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه میگیرد یعنی اینکه ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد.
روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید راهنما و مشاور، خوب ارزیابی و تاييد شده است.
پایایی این پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار بالای spss بدست آمده است که به طبق زیر می باشد.
نام متغیر | میزان آلفای کرونباخ |
استرس شغلی | 95/0 |
در این مورد اتفاق نظر وجود دارد که استرس شغلی به خاطر تعامل میان کارمند و شرایط کاری ایجاد میشود. اما در مورد دلیل اصلی استرس شغلی، دیدگاهها متفاوت هستند؛ ویژگیهای شخصیتی کارمند اهمیت بیشتری دارد یا شرایط کاری؟ این تمایز مهم است چرا که آنها به شیوههای مربوط به کاهش و جلوگیری از استرس در کار واکنشهای متفاوتی نشان میدهند.
برخی معتقدند که تفاوتهای فردی، مانند شخصیت و مهارت تحمل، مهمترین عوامل در پیشبینی این مسئله هستند که آیا برخی شرایط کاری خاص موجب استرس میشود یا خیر. چیزی که برای یک فرد استرسزاست، شاید برای فرد دیگری آزاردهنده نباشد. این باور حاکی از آن است که شیوههای پیشگیری از ایجاد استرس شغلی، باید روی کارمندان و راههای کمک به آنها برای تحمل شرایط کاری دشوار متمرکز باشند.