پرسشنامه فضای کارآفرینی شهری
پرسشنامه فضای کارآفرینی شهری : این پرسشنامه توسط محقق ساخته شده است و با هدف ارزیابی فضای کار افرینی شهری طراحی شده است و از دو بخش تشکیل شده است بخش اول داری 8 سوال و بخش دوم دارای 12 سوال است و لازم به ذکر است که متذکر شوم که فاقد منبع و روایی و پایایی می باشد و فقط سوالات در این فایل قرار داده شده است
کارآفرینی شهری :
پرسشنامه استاندارد در واقع هدف شهرهای کارآفرین عمدتا پشتیبانی از اکوسیستم فعالیتهای کارآفرینی برای تقویت روند تحول اقتصادی و اجتماعی شهرهاست و دولت، بهویژه دولت محلی معمولا بهعنوان یک نهاد هماهنگکننده و ارائهدهنده پشتیبانی مادی، در این تلاش، نقش اصلی را ایفا میکند. درخصوص زمینههای سرمایهگذاری در شهرها باید ابتدا دید اولویتها، طرحها و انتظارات برای سرمایهگذاری کدام است وسپس اولویتهای سرمایهگذاری به بخشهایی که مزیت نسبی دارند برگردد. اول از نظر ورود فناوری و طرحهای جدید به شهرها و رشد صنعت و دوم اینکه مزیت نسبی اقتصادی برای منطقه داشته باشند. منابع مختلفی برای تامین سرمایه فعالیتهای اقتصادی و اجرای طرحها وجود دارد که عبارتند از: بانکها، شرکتهای سرمایهگذاری، موسسات بانکی تامین سرمایه و سرمایههای خرد.
ژوزف شومپیتر(Josep Schumpeter) یکی از تئوریسینهای اصلی در کارآفرینی است که به پدر کارآفرینی مشهور است. از دیدگاه او کارآفرین بهعنوان عامل کلیدی در فرآیند تغییر اقتصادی مطرح است. شومپیتر در تعریف خود از نوآوری، آن را بهعنوان یک برهمزننده نظم موجود و تعادل اقتصادی برای ایجاد نظم و تعادلی جدید معرفی میکند اصطلاح «تخریب خلاق»(Creative Destruction) به همین موضوع اشاره دارد. نوآوری در این دیدگاه شامل پنج بعد ارائه کالای جدید، ارائه روشی جدید در فرآیند تولید، گشایش بازاری تازه، یافتن منابع جدید، ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در صنعت است. بهعبارت دیگر، نوآوری در هر یک این زمینهها کارآفرینی محسوب میشود. در نوامبر 2014 کنفرانسی با مشارکت بنیاد کافمن در مورد شهر کارآفرین برگزار شد. در این کنفرانس به سه موضوع اشاره شد، اول اینکه نوآوری باید از پایین به بالا رخ دهد یعنی اینکه کارآفرینان باید در مرکز نوآوری باشند نه دولت، دوم اینکه هر شهری ویژگیهای منحصربهفرد خود را دارد و باید بر نقاط قوت محلی تاکید شود و سوم اینکه افراد مستعد و توانمند به شهر جذب و دعوت شوند
هر شهر دارای روابط اجتماعی و اقتصادی مخصوص به خود است و این روابط و کارکردها در بستری از موقعیتهای جغرافیایی تحقق مییابد. بهزعم دیویدهاروی (استاد جغرافیا و انسانشناسی در دانشگاه نیویورک)، ترسیم شهر کارآفرین سه عامل اصلی را دربرمیگیرد؛ در وهله اول؛ توجه به نقش سیاستهای دولت محلی در پرورش توسعه اقتصادی ترسیم شده است. دوم؛ بر ورود بازیگران خصوصی و راههای جدید سازماندهی اداره عمومی تاکیده شده است و در نهایت؛ جهانی شدن اقتصاد، معمولا تمایل به افزایش شهر کارآفرین دارد.