پرسشنامه استاندارد هوش عاطفی کرون(2007)
پرسشنامه استاندارد هوش عاطفی توسط کرون و همکاران در سال 2007 ساخته شد و دارای 25 سوال در 4 بعد می باشد.
براى تعريف هوش چند نوع برخورد به اين مفهوم در پیش رو داريم. دو برخورد متداولتر، رهيافت روانسنجى رهيافت پردازش اطلاعات و رهيافت رشد است. شيوۀ برخورد اول را فرانسيس گالتون انگليسى و ديدگاه رشد را ژان پياژه سويسى بنياد نهاد.
فرانسيس گالتون انگليسى در كتاب خود، نبوغ ارثى (1869) اين نظر را مطرح كرد كه تواناييهاى ذهنى انسان قابل اندازهگيرى است. بر اساس اين نظريه، بينه و سيمون آزمونى براى اندازهگيرى هوش طرّاحى كردند. آزمون آنها بر تعريف زير استوار است:
در مفهوم هوش، استعداد فكرىِ بنيادينى وجود دارد. اين استعداد فكرى، توان داورى است و مىتوان آن را ‘حس خوب`، ‘حس عملى`، ‘قريحه` و ‘استعداد فكرىِ فرد براى تطبيق با محيط` ناميد. بنابراين، خوب داورىكردن، خوب درككردن و خوب استدلالكردن فعاليتهاى اساسى هوشاند (باچدا، 2007).
از جمله تعاریف متداولی برای هوش عبارتند از:
هوش عبارت است از توانايى يادگيرى.
هوش عبارت است از توانايى فرد در تطبيق با محيط خود.
هوش عبارت است ازتوانايىِ تفكر انتزاعى (بلنخورن و همکاران، 2007).
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
هوش عاطفي، بنا به تعريف، عبارت است از: هماهنگي توانشهاي فردي و اجتماعي كه قابليت تشخيص احساسات و عواطف خود و ديگران را مورد توجه قرار مي دهد و نيز استفاده از اين اطلاعات براي حل تعارض، مشكلات و بهبود تعاملات با ديگران(اکگان و همکاران، 2013).
پرسشنامه استاندارد هوش عاطفی کرون(2007)
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از هوش عاطفی نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 25 گویه ای پرسشنامة هوش عاطفی میدهند
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه | سوالات |
خود آگاهی | 1 تا 5 |
مدیریت بر عواطف | 6 تا 10 |
همدردی | 11 تا 15 |
مهارت اجتماعی | 16 تا 20 |
21 تا 25 |