پرسشنامه استاندارد موانع ورود به بازارهای صنعتی توسط کاراکایا در سال 2002 طراحی شد.که داری 1 بعد و 25 سوال می باشد و هدف ان بررسی میزان وجود موانع برای ورود به بازارهای صنعتی می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
بازاریابی صنعتی که از آن تحت عنوان b2b marketing هم نامبرده میشود، شامل فروش محصول یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر میشود. تکنیکهای بازاریابی صنعتی بر اساس تکنیکهای مشابه بازاریابی مصرفی شکلگرفتهاند، اما به شیوهای منحصربهفرد اجرا میشوند. در حالیکه یک مصرفکننده، محصولات مختلف را نهتنها بر اساس قیمت آنها بلکه بر اساس محبوبیت، موقعیت آن در بازار و دیگر محرکهای احساسی خریداری میکند، خریداران صنعتی تنها بر اساس قیمت و سود بالقوه آنها اقدام به خرید محصول میکنند.
برخی از موانع اصلی در ورود به یک بازار عبارت است:
– صرفهجویی به مقیاس: نیاز به حجم بالایی از تولید و فروش برای رسیدن به سطحی از هزینه در هر واحد از تولید برای سودآوری یک مانع برای ورود به بازار هست.
– سرمایهبر بودن: یک سرمایهگذاری مالی بزرگ در ازاء تولید هر یک واحد از محصول در ماشینآلات تمایل به محدود کردن یک شرکت برای ورود به یک صنعت در نظر گرفته میشود.
– مالکیت معنوی: اختراعات ثبتشده و انواع دیگر از مالکیت معنوی در ایجاد مانع برای ورود به یک صنعت بسیار مهم شناخته میشود.
– هزینههای بالا سوئیچینگ: تمایل خریداران محصول یک صنعت جهت محتاط بودن نسبت تغییر دادن نظر و سلیقه خود از یک عرضهکننده به عرضهکننده دیگر تمایلی جهت محدود کردن ورود به بازار در نظر گرفته میشود.
– هویت تثبیتشده برند: ورود به صنایع تحت سلطه قرارگرفته توسط محصولات شناختهشده و برند به دلیل نیاز به سرمایه مالی و زمانی زیاد برای ایجاد و معرفی یک محصول مناسب و شناختهشده دیگر در بازار بسیار سخت و دشوار هست.
– اجازهها و پروانه موردنیاز: صنایعی که ورود به آنها نیازمند اخذ مجوزها و پروانههایی است تا در آنها موفق به تولید شویم، جزء در صنایعی هستند که ورود به آنها سخت و محدود است.
– استانداردهای دولتی: صنایعی که در آنها از استانداردهای صنعتی سفتوسخت استفاده میشود نیز جزء صنایعی در نظر گرفته میشوند که ورود به آنها سخت است.
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از موانع ورود به بازارهای صنعتی نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 25 گویه ای پرسشنامة موانع ورود به بازارهای صنعتی میدهند .
مولفه های پرسشنامه :
پرسشنامه موانع ورود به بازارهای صنعتی تک مولفه ای می باشد.
دانلود :پرسشنامه استاندارد موانع ورود به بازارهای صنعتی کاراکایا(2002)