هوارد گاردنر (Howard Gardner) کیست؟
هوش چند گانه گاردنر شامل هشت نوع است و ضریب آن در هر فرد متفاوت است
هوارد گاردنرمتولد ۱۹۴۳ پنسیلوانیا است.او به دانشگاه هاروارد رفت تا در رشته حقوق تحصیل کند، اریک اریکسون معلم او شد و وی را به روانشناسی و علوم اجتماعی علاقه مند کرد(نقش آموزگار در شناخت و هدایت دانش آموز! آموزگار یعنی اریک اریکسون!).
– وی از جروم برونر و دیوید رایزمن نیز تأثیر پذیرفت.
– در سال ۱۹۶۵ با عنوان دانشجوی ممتاز فارغ التحصیل شد.
– در ۱۹۷۱ او PhD خود را گرفت و با دیوید پرکینز در پروژه “زیرو” همکار شد.
– او استاد دانشگاه هاروارد در کشور آمریکا گردید.
– زمینه تخصصی و کاری وی شناخت و آموزش میباشد.
نظریه هوش های چندگانه توسط پروفسور ها وارد گاردنر در دانشگاه هاروارد پایه گذاری شد.براساس نظریه پروفسور گاردنر ما انسان ها همگی از نظر هوش و توانا یی کاربرد هوشهای چند گانه تفاوت داریم، چون از توانایی و پتانسیل ذهنی و هوشی متفاوتی برخورداریم.
هوش دیداری / فضایی
این نوع هوش توانایی درک پدیده های بصری است. یادگیرندههای دارای این نوع هوش، گرایش دارند که با تصاویر فکر کنند و برای به دست آوردن اطلاعات، نیاز دارند یک تصویر ذهنی واضح ایجاد کنند. آنها از نگاه کردن به نقشه ها، نمودارها، تصاویر، ویدیو و فیلم خوششان میآید.
هوش کلامی/ زبانی
این نوع هوش یعنی توانایی استفاده از کلمات و زبان. این یادگیرندهها مهارتهای شنیداری تکامل یافتهای دارند و معمولا سخنوران برجستهای هستند. آنها به جای تصاویر، با کلمات فکر میکنند.
هوش منطقی / ریاضی
هوش منطقی–ریاضی یعنی توانایی استفاده از استدلال، منطق و اعداد. این یادگیرندهها به صورت مفهومی با استفاده از الگوهای عددی و منطقی فکر میکنند و از این طریق بین اطلاعات مختلف رابطه برقرار میکنند. آنها همواره در مورد دنیای اطرافشان کنجکاوند، سوالهای زیادی میپرسند و دوست دارند آزمایش کنند.
هوش بدنی/جنبشی
این هوش یعنی توانایی کنترل ماهرانه حرکات بدن و استفاده از اشیا. این یادگیرندهها خودشان را از طریق حرکت بیان میکنند. آنها درک خوبی از حس تعادل و هماهنگی دست و چشم دارند (به عنوان مثال در بازی با توپ، یا استفاده از تیرهای تعادل مهارت دارند) آنها از طریق تعامل با فضای اطرافشان قادر به یادآوری و فرآوری اطلاعات هستند.
هوش موسیقایی / ریتمیک
این نوع
هوش یعنی توانایی تولید و درک موسیقی. این یادگیرندههای متمایل به موسیقی با استفاده از صداها، ریتمها و الگوهای موسیقی فکر میکنند. آنها بلافاصله چه با تعریف و چه با انتقاد، به موسیقی عکسالعمل نشان میدهند. خیلی از این یادگیرندهها بسیار به صداهای محیطی (مانند صدای زنگ، صدای جیرجیرک و چکه کردن شیرهای آب) حساس هستند
.
هوش درونفردی
یعنی توانایی ارتباط برقرار کردن و فهم دیگران. این یادگیرندهها سعی میکنند چیزها را از نقطه نظر آدمهای دیگر ببینند تا بفهمند آنها چگونه میاندیشند و احساس میکنند. آنها معمولا توانایی خارقالعادهای در درک احساسات، مقاصد و انگیزهها دارند. آنها سازماندهندههای خیلی خوبی هستند، هر چند بعضی وقتها به دخالت متوسل میشوند. آنها معمولا سعی میکنند که در گروه آرامش را برقرار کنند و همکاری را تشویق کنند. آنها هم از مهارتهای کلامی (مانند حرف زدن) و هم مهارتهای غیرکلامی (مانند تماس چشمی، زبان بدن) استفاده میکنند تا کانالهای ارتباطی با دیگران برقرار کنند.
هوش برونفردی (فرا فردی)
این هوش یعنی توانایی درک خود و آگاه بودن از حالت درونی خود. این یادگیرندهها سعی میکنند احساسات درونی، رویاها، روابط با دیگران و نقاط ضعف و قوت خود را درک کنند.
کاربرد هوش در مشاغل مختلف
هوش کلامی: روزنامه نگار، روانشناس، سخنران، نویسنده، وکیل، حقوقدان، سیاستمدار، جامعه شناس و … .
هوش منطقی: مهندس، مدیریت، پژوهشگر، حسابدار، فیلسوف، ریاضی دان … .
هوش موسیقایی: قاری قرآن، موسیقی دان، آهنگ ساز، نوازنده و … .
هوش بصری: مجسمه ساز، طراح، گرافیست، دریانورد، خلبان، مخترع، معمار، مکانیک، نقاش … .
هوش حرکتی: ورزشکار، بازیگر، آتش نشان، راننده … .
هوش میان فردی: روانشناس و مشاور، فروشند، بازاریاب، مدیریت، تاجر … .
هوش درون فردی: پژوهشگر، نظریه پرداز، فیلسوف، نویسنده، شاعر … .
هوش طبیعت گرا: دامپزشک، دریانورد، خلبان، مهندس هوا و فضا، هواشناس، منجم … .