پرسشنامه عوامل اثر گذار بر فروش توسط گنزی و همکارن در سال 2003ساخته شده است و دارای 11 در 3 بعد می باشد و هدف ان بررسی عوامل اثر گذار بر فروش می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
فروش یکی از عوامل زیرمجموعه بازاریابی است ، به عبارتی فروش انتهایی ترین عملیات بازاریابی در یک معامله است ولی در عین حال شروع یک رابطه بلند مدت با مشتریان است.
مشکلات فروش را پیدا و برطرف کنید
اگر فروش خوبی ندارید باید به دنبال حل مشکل باشید افزایش فروش میتواند مستلزم ارزیابی مجدد محصول پایگاه مشتریان و بازاریابی باشد.
به صورت دورهای تاکتیک هایتان را تغییر دهید و اگر مشتریان همان روالهای فروش را بارها و بارها بشنوند یا نمایش محصولات در طول ماه ها تغییری نکند، به تدریج محصول شما غیرضروری به نظر خواهد رسید.
اگر محصولی فروش خوبی ندارد تولید آن را متوقف کنید می توانید با تخفیف و ارائهی قیمت پایینتر موجودی آن کالا را به پول نقد تبدیل کنید.
بازار هدفتان را بررسی و تمرکز فروشتان را بیشتر کنید شاید خریداران شما در حال تغییر باشند. در این حالت شما نیز باید همگام با آنها تغییر یا بازار هدف جدیدی پیدا کنید.
طراحی محصول توزیع ، بسته بندی و غیره را دوباره ارزیابی کنید اصلاح محصول با در نظر داشتنِ بازار هدف و استراتژی فروش میتواند موجب افزایش فروش محصول شود.
قیمت محصول را تغییر دهید با بررسی اطلاعات مربوط به فروش و عملکرد رقبا متوجه میشوید آیا قیمت تعیین شده برای محصولتان بیش از حد بالا یا پایین است.
محصول تان را انحصاری کنید یا برای مدت محدودی آن را در دسترس مشتریان قرار دهید گاهی کنترل کردن عرضه به این روش موجب افزایش تقاضا و فروش میشود.
البته ابتدا باید هماهنگی این تاکتیک با استراتژی فروش کلی خود را بررسی کنید مثلا اگر محصولی را برای استفادهی روزمره عرضه میکنید نمیتوانید آن را به صورت انحصاری یا برای مدت محدود عرضه کنید.
متقاعد کردن
متقاعد کردن مردم برای اینکه از شما بخرند نیازمند یک استراتژی سه قسمتی است:
۱.با زبان خریدار تطبیق پیدا کنید
۲. با «الگوی قطعیت» آنها تطبیق پیدا کنید
۳. با معیارهای انتخاب آنها، خود را وقف دهید
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از عوامل اثر گذار بر فروش نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 11 گویه ای پرسشنامة عوامل اثر گذار بر فروش میدهند .
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
متغیرهای مربوط به مشتری |
1 تا 4 |
ویژگی های شرکت فروشنده |
5 تا 8 |
ویژگی های محیط رقابتی |
9 تا 11 |
دانلود:
پرسشنامه عوامل اثر گذار بر فروش گنزی(2003)