پرسشنامه محقق ساخته عملکرد مالی بانک(الهیارزاده، 1393)
پرسشنامه استاندارد محقق ساخته عملکرد مالی بانک توسط الهیارزاده در سال 1393 ساخته شده است. این پرسشنامه بر مبنای شاخص (ROA) جمع آوری شده توسط محقق طراحی شده است.
این پرسشنامه شامل 18 گویه می باشد. در طراحی این پرسشنامه تلاش بر این بوده است که سوال های ساده و قابل فهم برای تمامی کارمندان و نیز پوشش دهنده مولفه های مورد نظر برای عملکرد مالی می باشد.پایایی به دست آمده برای این ابزار در پژوهش الهیارزاده(1393) به میزان 88/0 گزارش شده است.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
صنعت بانکداری، از جمله صنایع مهم و مطرح دنیاست و گسترش روزافزون دانش بشری در زمینه علوم الکترونیکی سبب شده است که این صنعت نیز از این دانش بهره فراوان داشته باشد. امروزه بانک ها در کشورهای پیشرفته به عنوان رهگشا، مشاور حرفه ای، متخصص در افزایش منابع مالی شرکت ها و جمع آوری و تبادل اطلاعات الزم برای مشتریان خود عمل می کنند و یکی از موتورهای محرک اقتصادی هر کشور محسوب می شوند.
این امر سبب شده است تا فضای رقابتی تنگاتنگی میان آن ها برقرار شود. با توسعه روزافزون تکنولوژی و صنعتی شدن کشورها، مدیران بانک ها سعی بر افزایش خدمات نوین بانکداری دارند که متمایز بودن آن نسبت به خدمات سایر رقبا ازامتیاز ویژه ای جهت جذب سپرده های مشتریان برخوردار است. در کشورهای پیشرفته بیش از 70درصد امور بانکی استفاده کنندگان از خدمات بانکی بدون حضور در محل شعب بانک ها و با استفاده از سیستم های الکترونیکی صورت می پذیرد، لذا بانک ها بکارگیری فنآوری مدرن صنعت بانکداری و اجرایی نمودن طرح مشتری محوری، سعی بر کاهش ضرورت مراجعه مشتریان به محل شعبه را دارند تا مشتریان بتوانند در محل کار و یا اقامت خود عمده اموربانکی را از این طریق انجام دهند.
عملکرد مالی بانک
از منظر پورتر(۱۹۸۵) ، رویکرد خلق ارزش در هر سازمان را می توان در دو بخش شناخت فعالیتهای مرتبط با خلق ارزش و نیز مباحث اقتصادی پیرامون این فعالیت ها دنبال کرد. در این رویکرد مراحل اصلی زیر دنبال می شوند: اول تعیین راهبردهای کسب و کار برای سازمان، دوم شناخت فعالیت های اصلی در راستای راهبردهای تعیین شده و سوم تحلیل ارزش حاصل از انجام هر یک از این فعالیتها به منظور افزایش قدرت رقابتی. به بیان دیگر از منظر پورتر یک سازمان سودآور است هرگاه ارزش حاصله از فعالیتهای آن از میزان هزینه های انجام شده در راستای ارائه آن خدمات، بیشتر باشد.
با تعاریف فوق، مدل کسب و کار یک بانک تعیین کننده چگونگی خلق ارزش آن بانک در ارتباط با ذینفعان آن همچون مشتریان، سهامداران و … می باشد. پس از تعیین مدل کسب و کارو راهبردهای بانک، تعریف فرآیندها و نیز تخصیص منابع لازم در راستای پیاده سازی برنامههای تعیین شده در مراحل بعدی زنجیره خلق ارزش قرار می گیرند. در نهایت نیز طراحی الگوهای مناسب ارزیابی عملکرد مالی به منظور بررسی جایگاه فعلی بانک از منظر ذینفعان و مقایسه آن با وضع مطلوب، می تواند در ارائه نگرشی جامع به مدیران مؤثر واقع گردد.
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از عملکرد مالی بانک نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 18 گویه ای پرسشنامة عملکرد مالی بانک میدهند .
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
پرسشنامه عملکرد مالی بانک |
18-1 |