دولت الکترونیک

 

 

دولت الکترونیک استفاده سهل و آسان از فناوری اطلاعات به منظور توزیع خدمات دولتی به صورت مستقیم به مشتری، به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته می‌باشد.

دولت الکترونیک شیوه‌ای برای دولتها به منظور استفاده از فناوری جدید می‌باشد که به افراد تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی، اصلاح کیفیت خدمات وارائه فرصتهای گسترده‌تر برای مشارکت در فرایندها و نمادهای مردم سالار را اعطا می‌کند.

تاریخچه دولت الکترونیک

روند ایجاد دولت الکترونیک بدین صورت بوده است که در طول نیمه دوم دهه ۱۹۹۰، بخش خصوصی آمریکا مسئول خلق خدمات الکترونیکی شد.

وجود فناوری وب ، به برانگیختن برخی اقدامات تجاری در شرکتها منجر گشت و لذا نتایج خوب و قابل سنجشی از این اقدامات حاصل شد. مهمتر از آن، این بود که کارکنان هرچه بیشتر اثربخش شدند به طوری که در بازده کاری آنها افزایش قابل ملاحظه ای پدید آمد.

برای مطالعه بیشتر ادبیات نظری دولت الکترونیک را دانلود بفرمایید

برای مثال، در سال ۱۹۹۹، میانگین بازده کاری هر ساعت فرد، پنج درصد افزایش پیدا کرد. و پی آمد چنین نتایج مطلوبی، استفاده از فناوری وب مورد توجه قرار گرفت و موجب تحولات عظیمی در عرصۀ مشاغل و ارتباطات گردید.

زمانی که فناوری وب در اکثر بخشهای خصوصی به کار گرفته شد، دولت از این بابت عقب مانده بود. لذا توجه دولت به این مسئله معطوف گشت که ارائه خدمات به شهروندان به صورت الکترونیک بسیار ساده تر خواهدبود.

برای مطالعه بیشتر پرسشنامه استاندارد عوامل موثر بر کارایی خدمات دولت الکترونیک زیتهامال و همکاران(۲۰۰۰)را دانلود بفرمایید

اهمیت دولت الکترونیک

به صورت روزافزون، انتظارات افراد درمورد خدمات و محصولات و نیز نحوه و کیفیت ارائه آن به طور روزافزون درحال تغییر است و دولت نیز باید پاسخگوی این نیازها و انتظارات باشد. آنان خواهان این هستند که ساعات کار موسسات دولتی افزایش یابد و آنان هر زمان که خواستند بتوانند کارهای خود را انجام دهند، در صفها معطل نشوند، خدمات با کیفیت تری دریافت کنند، خدمات و محصولات ارزانتری به دستشان برسد و مواردی از این دست که پاسخگوترین شکل دولت برای این انتظارات درحال حاضر دولت الکترونیک است.

برای اطلاع بیشتر پرسشنامه استاندارد کیفیت خدمات دولت الکترونیک کیتومنوای و همکاران(۲۰۰۸) را از فروشگاه ما دانلود بفرمایید

دولتها همچنین برای جذب سرمایه، مشاغل و اشتغال، کارگران ماهر، گردشگران و موارد دیگر با هم در رقابت هستند و بدین منظور به امکانات جدیدی نیاز دارند که دولت الکترونیک این امکانات را برای آنها فراهم می آورد. لذا دولت الکترونیک، نه تنها موجب یکپارچه شدن خود بــــا جامعه می شود بلکه باعث می گردد که دولت بر منابعی تاکید داشته باشد که بیشتر موردنیاز است.

دولت الکترونیک باعث گسترش فرهنگ خود خدمتی می شود و شهروندان قادر می شوند تا آنجا که ممکن است به خود کمک کنند و از هزینه ها و اتلاف وقت خود بکاهند.

پرسشنامه استاندارد اجرای موفق دولت الکترونیک  لورددس و  همکاران  (۲۰۰۵) 

اهداف دولت الکترونیک

اهداف دولت الکترونیک را می توان چنین برشمرد:

۱-بهبود کارایی ها و اثربخشی دولت از طریق حذف لایه ها و سطوح مدیریت دولتی

۲-تسهیل دسترسی شهروندان به اطلاعات برای جایگزینی شهروند مداری به بوروکراسی مداری

۳-کاهش بوروکراسی اداری و ارائه خدمات سریع و صرفه جویی در زمان

۴-پاسخگویی از طریق شفاف تر کردن فعالیتهای دولتی

۵-ساده و کوتاه کردن زمان و مراحل چرخه کار اداری

۶-حذف تراکم ارباب رجوع در دستگاه های دولتی

۷-تبدیل دولت اقتدارگرا و دستوردهند به دولت دموکراتیک و پیشنهاد دهنده

۸-گسترش استاندارد و وحدت رویه در ارائه خدمات دولتی

مزایایی دولت الکترونیک

بخش تجاری:

۱)افزایش مشارکت و همکاری با بخش خصوصی،

۲)تدارکات سریعتر،کم هزینه تر و مطمئن تر با استفاده از تدارکات دولتی،

۳) سادگی نقل و انتقال پول و مدیریت صحیح مالی،

۴) آسانی ارتباطات میان دست اندرکاران داد و ستد بخش دولتی و خصوصی،

۵) ایجاد بستر مناسب برای تجارت الکترونیکی،

۶) کاهش هزینه های بخش خصوصی و در نتیجه رشد اقتصادی جامعه

شهروندان:

۱)افزایش کیفیت خدمات دولتی،

۲) بهبود وضعیت شهروندان به دلیل توزیع مناسب خدمات دولتی،

۳) تمرکز خدمات دولتی بر نیازهای شهروندان،

۴) افزایش تنوع در خدمات دولتی،

۵) امکان ارائه خدمات برای گروه های خاص،

۶) امکان ارائه خدمات مستقیم و بی واسطه به شهروندان،

۷) کاهش هزینه های خدمات دولتی برای شهروندان،

۸) افزایش در سرعت ارائه خدمات دولتی.

برای مطالعه بیشتر ادبیات نظری دولت الکترونیک را دانلود بفرمایید

دولت:

۱) کاهش هزینه های دولت،

۲)افزایش انعطاف پذیری ساختار دولت و تطابق به هنگام با تغییرات،

۳) کاهش تخلفات و فساد اداری،

۴) افزایش مشارکت مردمی،

۵) افزایش شفافیت در بدنه دولت،

۶) کاهش تمرکز زدایی،

۷) تقویت پایه های دموکراسی،

۸) اصلاح بوروکراسی اداری و دولتی،

۹) افزایش قدرت پاسخگویی دولت

کارکنان:

۱) تسهیل فعالیت های پرسنلی،

۲) بهینه سازی ارتباطات میان شهروندان و سازمانهای دولتی،

۳)  افزایش میزان آگاهی و دانش کارمندان

مهاجرین سایر کشورها:

۱) کسب اطلاعات درباره مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی،

۲)افزایش آسانی با دولت های خودی و بیگانه.

برای مطالعه بیشتر ادبیات نظری دولت الکترونیک را دانلود بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *