ادبیات نظری بازاریابی الکترونیک

ادبیات نظری بازاریابی الکترونیک

ادبیات نظری بازاریابی الکترونیک:تکنولوژی اطلاعات ایده ها و بسترهای نوینی را برای ارتباطات فراهم آورده است. اینترنت، به عنوان یک رسانه قدرتمند، تجارت را در ابعادی جهانی تغییر داده است. یکی از مهم ترین نتایج آن تعاملات ارتباطی آنلاین بدون مرز در آن است. امروزه، کاربران اینترنت، زمان زیادی را در آن برای تعامل با دیگران به منظور برقراری ارتباط، همکاری یا مشارکت از طریق کانال ها و برنامه های مختلفی همچون ایمیل، بازی های آنلاین یا پیام های کوتاه صرف می کنند(وطبفه دوست و یاری،1386). نیاز به اطلاعات، نیت خوب برای اشتراک تجربه یا ایده ها در مورد محصولات و خدمات، قابلیت ارتباطات مشتری به مشتری به عنوان ارجاعات الکترونیک کاربر به کاربر در اینترنت و پتانسیل دریافت توصیه از سوی آشنایان متقابل قابلیت های قابل ملاحظه ای را برای بازاریابی ویروسی ارتقا داده است که ترکیبی موثر از ایده قدیمی دهان به دهان و ابزارهای مدرنی است که در فضای ویروسی وجود دارند (اولمانن، 2011).


تاریخچه بازاریابی اینترنتی(ادبیات نظری بازاریابی الکترونیک)

اینترنت، نوین ترین و جوان ترین رسانه است که نزدیک به سه دهه از عمر آن می گذرد. اولین رایانه هایی که با شبکه داخلی به هم متصل شده بودند، در سال 1969 به عنوان یک پروژه مشترک بین ارتش آمریکا و برخی سازمانهای دیگر توسعه داده شده بودند. پیشرفت های جدید به آرامی از راه رسیدند؛ ایمیل تحت شبکه در سال 1971 ابداع گشت، اتصالات بین المللی درسال 1973 ایجاد گشتند، اصطلاح اینترنت برای اولین بار درسال 1974 استفاده شد و اولین پروتکل آنلاین واقعی در دهه 1980 پدید آمد(فروزنده و همکاران،1390).


همه چیز در اوایل دهه 1990 با کار پیشرو تیم برنرز ـ لی در عمومی کردن پروتکل URL تسریع یافت. اولین فعالیت بازاریابی آنلاین در اوایل دهه 1990 با ایجاد وب سایت های ساده که تنها محتوی متن بودند، آغاز گشت. این وب سایت ها اطلاعاتی کلی در مورد محصولات هر کارخانه ای را در خود داشتند(جهانی و رهدار،1392). این فرآیند با شکل گیری شرکت های داتکام متعدد در آن دهه ادامه یافت تا جایی که حباب ازدیاد این شرکت ها منفجر شد و تنها در فاصله سال های 2000 تا 2002 رشد بازاریابی از این طریق تا 33 درصد افت داشت. به رغم شکست استراتژی های بازاریابی، بازاریابی آنلاین توام با ارتقای اشتراک از طریق شبکه های اجتماعی به سرعت رشد یافت. آخرین تغییر اساسی در فضای بازاریابی ارتقای تدریجی رسانه های اجتماعی، از 2004 به 2006 بوده است. پایگاه های رسانه اجتماعی نظیر سایت های شبکه های اجتماعی، فضایی را برای مطالب فیلتر شده توسط کاربران و توصیه شده فراهم کرده اند. هرچه پایگاه های رسانه اجتماعی رشد می کنند و ارتباطات مردم با یکدیگر هم به طور تصاعدی افزایش یابد(لای و همکاران،2015).


تاثیر اینترنت بر بازاریابی(ادبیات نظری بازاریابی الکترونیک)

به طور کلی تاثیر وب بر بازاریابی را می توان با مقایسه بازاریابی سنتی و بازاریابی در حال ظهور مورد بررسی قرار داد(فروزنده و همکاران،1390). تاثیر اینترنت بر جنبه های مختلف بازاریابی را می توان در قالب بازاریابی معکوس در برابر بازاریابی سنتی، بازاریابی مشتری محور در برابر بازاریابی انبوه، اثربخشی ـ کارآیی در برابر کارآیی، استاندارد سازی در برابر پذیرش (سازگاری)، مدیریت انتظارات در برابر رضایت مشتری، فرآیندهای بازاریابی در برابر وظایف بازاریابی و هزینه های ثابت در برابر هزینه های متغیر مورد بررسی قرار داد(وطبفه دوست و یاری،1386).

ادبیات نظری مدیریت فناوری اطلاعات
پیشرفت های فناوری اطلاعات و اینترنت در بازاریابی شرکت ها در خارج از مرزهای یک کشور نقش حیاتی ایفا نموده و امکان رسیدن شرکت ها به بازارهای جهانی را فراهم ساخته است(فروزنده و همکاران،1390).
طبق نظر سامجی و گری نگرش سازمانی نسبت به رفتار مصرف کننده و کسب و کار، در حال تغییر به انعطاف پذیری بازاریابی الکترونیکی است که می توان از این طریق زمینه را برای حضور مصرف کننده و کسب و کار با کمترین هزینه فراهم نمود، که به شکل مرسوم امکان پذیر نمی باشد(ملسو همکاران،2015).


بنا به اظهارات جایاوارد و همکاران هر چند شرکت ها از انواع مختلفی از ارتباطات آنلاین بازاریابی را قبول می کند، هیچ شرکتی از ارتباطات سنتی خود به خاطر وجود یک وب انحصاری صرفه نظر نمی کند. آدام و همکاران نیز اظهار می دارند که سازمان های زیادی استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت را برای فعالیت های بازاریابی پذیرفته اند، اما همان سازمان ها در استراتژی ها و عمق پذیرش بازاریابی الکترونیکی تناقضی را شناسایی کرده اند که شاید به خاطر پیشرفت های تکنولوژیکی و اجتماعی باشد(ادام و همکاران،2011).

ادبیات نظری اعتماد الکترونیک
تحقیقات انجام یافته توسط اسمیت و همکاران نشان می دهند که کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME) اینترنت را به عنوان ابزار بازاریابی ارزانتر مورد استفاده قرار می دهند. بازاریابی الکترونیکی زمینه کسب و کار پیشرفته ای را فراهم می کند که کسب و کارها برای رسیدن به سود مشترک بدان نیاز دارند (فرزانه ،1389).
برطبق نظر کریشنامورفی (2001)، هدف از بازاریابی اینترنتی استفاده از ارتباطات بین مشتریان (کاربر به کاربر) به جای ارتباطات شرکت ـ مشتری است تا اطلاعات در رابطه با محصول یا خدمات منتشر شود و از این رو، پذیرش سریع تر و کم هزینه تر از سوی بازار صورت گیرد(ملسو همکاران،2015).

ادبیات نظری بازاریابی الکترونیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *