ادبیات نظری بازاریابی ویروسی
ادبیات نظری بازاریابی ویروسی: یکی از موثرترین روش های بازاریابی مستقیم در اینترنت، بازاریابی ویروسی می باشد. در واقع این روش مانند ویروس خود را منتشر می کند و منتشر کننده آن، خود مشتری می باشد(کیانی و همکاران،1393).
در کل تعاریف مختلفی برای این مفهوم ارائه شده است که برخی از این تعاریف به قرار ذیل هستند:
در فضای اینترنت، بازاریابی ویروسی نوعی از روش بازاریابی است که وب سایت ها و کاربران را ترغیب می کند تا یک پیغام تبلیغاتی را به سایت ها و کاربران دیگر انتقال دهند و بدین صورت یک رشد تصاعدی بالقوه را در اثرگذاری و مشاهده پیغام ایجاد می کنند (دیتمار و ودامن، 2011).
- لادون و تراور بازاریابی ویروسی را به عنوان فرآیند درگیر ساختن مصرف کنندگان در انتشار اطلاعات بازاری شرکت به دوستان، خانواده و همکارانشان تعریف کرده اند (بمپو و همکاران، 2008).
- در فضای بازاریابی، بازاریابی ویروسی به نوعی از بازاریابی اطلاق می شود که برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود از ارسال پیغام های بازاریابی از طریق مشتریان عام استفاده می کند. بازاریابی ویروسی از ارتباطات الکترونیکی به منظور رهاسازی پیغام های حاوی، نام برند در میان شبکه گسترده خریداران استفاده می کند(مرادی، پوردرویش،1391)
انواع بازاریابی ویروسی
بازاریابی ویروسی ارزشی
در این حالت افراد تجربیات با کیفیت خود را با دیگران سهیم می شوند. فرد الف محصولی را امتحان می کند و آن را قابل قبول می یابد، او به فرد ب می گوید که او نیز محصول را امتحان کند. سایت هایی همچون هات میل، آمازون، یاهو و امثالهم همگی از این نوع بازاریابی هستند.
بازاریابی ویروسی حیله ای
افراد به دلایل زیادی، از طریق تشویق دیگران سعی در فروش محصول می کنند؛ فرد الف سعی می کند تا فرد ب را متقاعد کند که محصول را امتحان کند، زیرا ممکن است در صورت استفاده فرد ب از آن محصول، فرد الف پاداشی را دریافت کند. در این حالت استفاده کننده بایستی احساس کند که پاداش ارزشمند است و این که محصولات به اندازه کافی خوب باشند که برای نارضایتی احتمالی دیگران به توان ریسک کرد. به عبارت ساده، زمانی که محصولات به اندازه کافی با کیفیت نیستند، افزودن پاداش ممکن است منجر به واکنش شدید استفاده کننده در برابر فروش شود (محمدی و کریمی دهکردی،1389).
-
بازاریابی ویروسی حیاتی
افرادی می خواهند تا در تجربیات خود با کسانی شریک شوند که به محصولات معین و ویژه ای نیاز دارند. فرد الف می خواهد در تجربه یک محصول با فرد ب شریک شود و فرد ب نیاز به محصول دیگر دارد و الی آخر. نرم افزار آکروبات و سایت eBay مثال هایی از این دسته اند. در این حالت استفاده کننده است که باید احساس کند تجربه و محصول ارزشمند است تا علاوه بر ایجاد تغییر در خود شخص، دلیلی برای ارسال آن به دیگران داشته باشد(شیر خدایی و رضایی،1393).
-
بازاریابی ویروسی مارپیچی
افراد می خواهند در تجربیات شاد یا جالب با دیگران شریک شوند. فرد الف می خواهد تجربه خود را با فرد ب در میان بگذارد به خاطر اینکه فکر می کند که فرد ب نیز مانند خود او، موضو ع را جالب و یا شادی آفرین می داند. ذکر این موضوع الزامی است که محصولات و کالاهای اجباری مناسب این طبقه نیستند (قاضی زاده و همکاران ،1390)
-
بازاریابی ویروسی ناخوشایند
افراد به دیگران درباره تجربیات منفی خود هشدار می دهند. فرد الف محصول را امتحان می کند و درمی یابد که محصول بدی است؛ سپس او مانع از استفاده فرد ب از این محصول می شود. محصولات بد یا محصلاتی که حالت مزورانه ای در آن قابل مشاهده باشد، این ویروس را تولید می کنند (چن،2001).
ادبیات نظری بازاریابی ویروسی بخش اول
ادبیات نظری بازاریابی ویروسی بخش دوم