پرسشنامه استاندارد انسجام و یکپارچگی سازمان

پرسشنامه استاندارد انسجام و یکپارچگی سازمان

پرسشنامه  استاندارد انسجام و یکپارچگی سازمان:این پرسشنامه دارای 14 سوال بوده و هدف آن بررسی انسجام و یکپارچگی سازمان می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه

ريچارد ال. دفت سازمان را اينگونه تعريف ميكند: سازمان نهاديست اجتماعي كه داراي هدف باشد و سيستمي كه به سبب داشتن يك ساختار آگاهانه فعاليتهاي خاصي را انجام مي دهد و داراي مرزهايي شناخته شده است.

در طول سالهاي اخير تأثير علوم رفتاري بر مطالعه رفتار انسان در كار موجب شده است كه تئوري سازمان بر تئوري مديريت صرف تسلط يابد. مديريت ديگر به عنوان تنها عامل كنترل کار در سازمانها تلقي نمي شود، بلكه بيشترين قسمت اين نقش بر عهده كاركرد سازمان است. اين وظيفه بايد با در نظر گرفتن توازن متناسب بين فشارهاي متنوع و اغلب متضاد كار در سازمان سازگاري يابد تا تغيير مقاصد سازماني را تعريف و اجرا نمايد.

اگرچه همه ما در نگاه اول تعریفی مشخص از سازمان در ذهن خود داریم ولی اگر بخواهیم دیدگاه خود را در ارتباط با سازمان مطرح کنیم و انواع آن را تعریف کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد . در این مقاله تلاش خواهد شد با استفاده از کتاب اسکات و دیویس به نام  “سازمان ها و سازمان دهی ” نگاه ها و رویکرد های متفاوت به سازمان را به صورت مختصر تبیین کنیم .

1- رویکرد سیستم طبیعی  در ارتباط با سازمان

2- رویکرد عقلایی در ارتباط با سازمان

3- رویکرد باز در ارتباط با سازمان

سلسله مراتب فرماندهى، از ابتدا تا انتها، بسان رشته‏اى محكم سازمان نظامى را وحدت و انسجام مى‏بخشد و يك پارچگى آن را حفظ مى‏كند؛ چنان كه نزاع و تفرقه و سرپيچى و تمرّد، سبب از هم گسيختگى و تلاشى آن مى‏گردد.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از  انسجام و یکپارچگی سازمان نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 14 گویه ای پرسشنامة انسجام و یکپارچگی سازمان می­دهند .

دانلود و خرید
پرسشنامه  استاندارد انسجام و یکپارچگی سازمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *