ادبیات نظری بودجه ریزی

ادبیات نظری بودجه ریزی

ادبیات نظری بودجه ریزی:يکي از برنامه هاي موفق و هدفمند جمهوري اسلامي ايران که هرساله به طور هوشمندانه در آغاز سال پيشنهاد مي گردد، انتخاب عنوان همراه با تعيين جهت درست و هدف گذاري شده مسير حرکت در طول مي باشد که اين اقدام نيکو توسط عاليترين مرجع تصميم گيري سياست هاي کلي نظام  تبيين و تشريح مي گردد. نامگذاري و معنون کردن سال به يکي از عناوين مورد نياز جهت تسريع، تعجيل و توأم با دقت نظر در دستيابي به افق و چشم انداز مورد نظر و ترسيم شده نظام به خصوص برنامه کلان نگر و مدون شده در افق 1404 از ويژگي هاي مهم اين سيره و سنت مهم و تأثيرگذار مي باشد. يکي از ويژگي هاي اين برنامه پيشنهادي، مد نظر قرار دادن و ملحوظ داشتن شرايط و مقتضيات زماني و مکاني و فضاي سياسي حاکم بر جهان و منطقه و نيز نوع، سبک و روش تهديدات برنامه ريزي شده جهان غرب نسبت به جمهوري اسلامي ايران مي باشد. سال 91 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان تولید ملی کار و سرمایه ایرانی نامیده شد که در واقع تعیین هدف اصلی  در این سال می باشد که بایستی  کلیه ابزار های دردسترس در راستای تحقق این هدف باشد.

براساس چشم‌انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404 هجري شمسي، ايران كشوري توسعه‌يافته با جايگاه اوّل اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه، با هويت اسلامي و انقلابي،‌ الهام‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بين‌الملل ترسيم شده است. لذا برای دستیابی به چشم انداز بایستی عملکرد سالانه در همین راستا صورت پذیرد.

بودجة كل كشور تنها يك برنامة مالي سالانه نيست بلكه برنامه‎اي است كه در قالب آن كلية فعاليت‎هاي اقتصادي دولت جهت‎گيري و سامان مي‏يابد. آثار و جهت‎گيري عمليات اقتصادي دولت نيز با توجه به حجم و نقش دولت در اقتصاد ملي كليه فعاليت‎هاي اقتصادي كشور را تحت تأثير قرار مي‎دهد. با وجود اين تأثيرپذيري ويژگي‎ها و جهت‎گيري كلان اقتصادي بودجه كل كشور در دستيابي به اهداف برنامه‎هاي توسعه اهميت ويژه‎اي برخوردار است.

در حالی که بودجه سال 91 با یک انحراف 40 درصدی مواجه شد و دلیل این انحراف 40 درصدی، عدم تحقق درآمدهای دولت در حوزه درآمدهای نفتی بود و درآمدهایی مانند واگذاری شرکت‌ها، فروش اموال و واگذاری سهام تحقق نیافت.

همچنین 86 درصد درآمدهای مالیاتی در سال 91 تحقق یافته است تحقق این میزان درآمدهای مالیاتی در کنار درآمدهای نفتی بسیار ناچیز است، مشکل عمده در حوزه بودجه، حجم زیاد درآمدهای حجمی دولت است.

در یک دسته بندی کلی موانع تحقق بودجه را می توان به عوامل درون و برون سازمانی تقسیم کرد عوامل درون سازمانی شامل ساختار، فرهنگ و تکنولوژی و عوامل برونی سیاسی و حقوقی می باشد ساختار سازمانی را می­توان شبکه­ای از نقش­ها تعریف کرد که با نظمی خاص با یکدیگر ارتباط داشته و براساس سلسله مراتب سازمانی، در راستای اهداف سازمانی عمل می­کنند. ساختار سازمانی از این بابت اهمیت دارد که نشانگر نقش­های گوناگون ، سلسله مراتب این نقش­ها و نیز چگونگی توزیع قدرت و اقتدار و در کل چند و چون ارتباطات میان نقش­ها در درون یک سازمان است(بابایی، 1389). فرهنگ سازمانی یك الگویی از مفروضات بنیادی است كه اعضای گروه برای حل مسائل مربوط به تطابق با محیط خارجی و تكامل داخلی آن را یاد می‌گیرند و چنان خوب عمل می‌كند كه معتبر شناخته شده، سپس به‌صورت یك روش صحیح برای درك، اندیشه و احساس كردن در رابطه با حل …
دانلود:ادبیات نظری بودجه ریزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *