سه ویژگی یک ویترین خوب برای رقابت در بازارهای بین المللی

بازاریابی

 

نوشته:امیرعباس زینت بخش

چند سال پیش در یک گفتگویی که با یک استاد موفق  بازاریابی در کشور مالزی داشتم، به نکته مهمی برخورد کردم و آن اینکه یکی از مهمترین مهارت های این کشور و امثال آن برای نفوذ در بازارهای جهانی این است که از حداقل ها، استفاده حداکثری می کنند و به قول خودشان از یک لیوان آب به اندازه یک استخر بهره برداری می کنند. در حالیکه در بازارهای توسعه نیافته داستان بر عکس است و از یک استخر آب به اندازه یک لیوان بهره می برند!

 یکی از ابتدایی تربن و در عین حال موثرترین ابزارهای نفوذ در بازارهای بین المللی؛ داشتن یک ویترین جذاب است که بدون داشتن آن؛ محصولات ما هر چند دارای کیفیت و مزیت رقابتی باشند، در رقابت با همتایان سهمی نداشته و می شود همان “بهره بردن از یک استخر به اندازه یک لیوان!”

این ویترین عمدتا دارای سه خصیصه و ویژگی می باشد:

وب سایت

چه بسیارند شرکت های قدرتمندی که سایت انگلیسی (به اقتضای بازارهای هدف) و سایر زبانهای آنها یا کلا وجود ندارد و یا دارای محتوا و طرح جذاب نمی باشد. کافی است مشتری خارجی علاقمند به ایجاد ارتباط باشد! یا ایمیل درج شده در سایت معتبر نیست، و یا اگر معتبر است پاسخی نمی دهد! و یا اگر پاسخ می دهد خیلی دیر هنگام و هنگام تماس تلفنی؛ گویش نقطه تماس جذاب نیست!

بطور کلی یک وبسایت خوب دارای سه بخش خوب است: تم جذاب، “درباره ما” ی گویا و حاوی داستان جذاب، “تماس با ما” ی ساده و امن! دو بخش اول نیاز به صرف زمان و فکر زیاد دارد چرا که باید آنقدر درست و مناسب باشد که در چند ثانیه مخاطب جدید را جذب کند. با این اوصاف؛ دیگر زمان سپردن طراحی وبسایت در مقابل پرداخت مبلغی پول بدون مداخله مستقیم و فعال صاحبان کاروکسب ها گذشته است!

کاتالوگ مناسب

پر واضح است که داشتن کاتالوگ الکترونیک و چاپی و گزارش های منظم عملکرد مالی مبتنی بر استانداردهای جهانی نیز تحت یک وبسایت مرتب، دارای اهمیت فراوان است.

داستان سرایی

یکی از رموز موفقیت رهبران شرکت های بزرگ دنیا مثل استیوجابزِ اپل و یا وارن بافتِ برکشایرهثوی و یا بیل گیتسِ مایکروسافت و یا…؛ داستانسرایی، جذاب بودن نحوه معرفی و سخنوری آنان است. یک داستانسرای ماهر تلاش نمی کند روی نحوه فکر کردن مخاطبانش کار کند، بلکه آنها را وادار می کند به سوالاتی مهم فکر کنند! آنها می دانند که داستانشان باید گفته شود وگرنه می میرد و وقتی مرد، دیگر برای کسی اینکه ما کی هستیم و چکار می کنیم اهمیتی ندارد! آنها به ابعاد روانشناختی، فرهنگی، جامعه شناختی، فصاحت و بلاغت و ادبیات بیان خوب مسلط هستند و یا اگر نیستند، برای آموختن این موارد زمان صرف می کنند. مسلما این خصوصیت ویترین که کاملا مرتبط با مورد قبلی است در جذب سرمایه گذار و مشتری بسیار تعیین کننده است.

شرکت های پیشرو در این حوزه هم دارای مدیران فعال و سخنور در مجامع بین المللی می باشند و هم دارای ویدیو کلیپ های جذاب حاوی پیام مدیرعامل یا مدیر ارشد بازاریابی/فروش و معرفی محصول در رسانه های اجتماعی بین المللی مانند لینکداین و یوتیوب می باشند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *