پرسشنامه فعالیت های بازاریابی توسط مواندو در سال 2000 ساخته شد و دارای 49 سوال در 9 مولفه طراحی شد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی-اجتماعی تعریف میشود که به وسیله آن، افراد، گروهها و سازمانها از طریق تولید، عرضه و مبادله کالا (و خدمات) با یکدیگر، به تأمین نیازها و خواستههای خود اقدام میکنند.
مفهوم بازاریابى ، طرز تفکرى اقتصادى است . اصول مهم این مفهوم در اواسط دهه ى ١٩۵٠ شکل گرفته است.
براساس مفهوم بازاریابى راه حل رسیدن به اهداف سازمانى این است که براى کامل و یکپارچه کردن فعالیت هاى بازاریابى به منظور تشخیص و تأمین نیازها و خواسته هاى بازارهاى هدف ، از رقبا بهتر و مؤثرتر عمل کنیم. مفهوم بازاریابى به صورت هاى مختلفى بیان شده است.
چهار اصل مفهوم بازاریابی
مفهوم بازاریابى بر چهار اصل استوار است. این چهار اصل عبارتند از :
بازار هدف
نیازهاى مشترى
بازاریابى یکپارچه
سودآورى .
مفهوم فروشندگى از درون به بیرون مى نگرد. بدین ترتیب که از کارخانه شروع مى شود ؛ به محصولات فعلى شرکت توجه دارد و براى انجام فروش سودآور ، به فروشندگى و تبلیغات گسترده اى نیازمند است.
برعکس ، مفهوم بازاریابى نگاهى از بیرون به درون دارد. این مفهوم از یک بازار کاملاً تعریف شده آغاز مى شود ؛ به نیازهاى مشترى توجه مى کند ؛ تمام فعالیت هایى را که بر مشتریان تأثیر مى گذارد ، یکپارچه مى سازد و با تأمین رضایت آنان ، سود مى آفریند.
اصطلاح بازاریابی در واژگان روزانه ما واردشده است و اغلب مدیران/سرمایهگذاران/فروشندگان کالا و خدمات به دنبال پاسخ این سوال هستند که “بازاریابی چیست؟” یا ” تعریف بازاریابی چیست ؟”. این یک سوال تقریبا اساسی و کلیدی است. بازاریابی، بازاریابی است. منظورتان از اینکه میگویید ” بازاریابی چیست؟ ” واقعا چیست ؟
اجازه دهید کمی سوال را تغییر دهم: به عنوان یک صاحب کسبوکار کوچک، چه زمان بازاریابی میکنید و زمانی نمیکنید ؟
فرض کنید که قصد دارید تا تبلیغاتی برای محصولات و خدمات خود به صورت تبلیغات آنلاین یا محیطی انجام دهید، در این صورت شما در حال بازاریابی برای جذب مخاطب به سوی محصولات خدمات برای خود هستید ( صرفنظر از اینکه تفاوت بازاریابی با تبلیغات در چیست . اینجا قصد باز نمودن این بحث را نداریم ) .
- حال اگر شما در شبکههای اجتماعی نظیر فیس.بوک / توییتر یک مطلبی پست نمایید . آیا قصد بازاریابی داشتهاید ؟
- یا اگر پاسخ مشتری را به صورت تلفنی یا از طریق ایمیل دهید ، آیا قصد بازاریابی داشتهاید ؟
- یا اگر در خانه بمانید و فقط در مورد یک محصول جدید رؤیاپردازی کنید . آیا این بازاریابی است ؟
شاید کمی متعجب شوید ، اما همه اینها بازاریابی هستند. هر تلاشی که در مسیر رونق کسبوکار باشد ، میتواند بازاریابی باشد. حالا چند سوال مهم پیش میآید ، چگونه باید یک برنامه بازاریابی بنویسم ؟ چگونه این برنامه بازاریابی را باید اجرا نمود ؟ اینجاست که ابتدا باید تعریف بازاریابی را دانست.
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از فعالیت های بازاریابی نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 49 گویه ای پرسشنامة فعالیت های بازاریابی میدهند .
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
گرایش به مشتری |
1 تا 7 |
گرایش رقیب |
8 تا 11 |
هماهنگی بین بخشی |
12 تا 17 |
گرایش به بازار |
18 تا 20 |
قابلیت برنامه ریزی |
21 تا 30 |
استراتژی تفکیک |
31 تا 35 |
استراتژی هزینه پایین |
36 تا 40 |
تکنولوژی تولید: |
41 تا 44 |
مقیاس های عملکرد |
45 تا 49 |
دانلود:
پرسشنامه استاندارد فعالیت های بازاریابی مواندو(2000)
اشتراکها: موضوعات جدید و مقاله بیس پروپزال مدیریت –گرایش بازاریابی ویروسی در سال 2018 و 2019