پرسشنامه موانع صادرات داسیلوا و همکاران(2002)

پرسشنامه موانع صادرات

پرسشنامه موانع صادرات توسط داسیلوا و همکاران در سال 2002 طراحی شده است. دارای 30 سوال می باشد و هدف ان بررسی موانع موجود در صادرات کالا می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

بازار یابی بین المللی: عبارتست از اجرای یک یا چند مورد از فعالیتهای بازار یابی از این سو به آنسوی مرزهای ملی یک کشور.

صادرات چيست؟

صادرات در لغت به معنای انتقال کالا یا خدمات از یک کشور به کشور دیگر است، به گونه ای که این انتقال از مسیر رسمی و گمرکی بین کشورها صورت گرفته باشد. در این حالت فروشنده کالا یا خدمات به عنوان “صادرکننده” و خریدار کالا یا خدمات نیز با عنوان “واردکننده” شناخته می شوند. به عبارت کلی در تجارت بین المللی، “صادرات” اشاره به فروش کالا و خدمات به بازارهای خارج از قلمرو گمرکی کشور تولید کننده، اطلاق می گردد.

صادرات و تجارت آزاد

نظریه برتری نسبی طی قرن ۱۹ میلادی در نوشته‌های اقتصاددانان کلاسیک بروز و حقیقت پیدا کرد. این نظریه مبتنی بر این اصل است که هر کشور یا گروه و اقتصاد باید به تولید آن کالاهائی مبادرت ورزد که درتولید آن ازبرتری برخوردار است، زیرا کالا را به بهای ارزانتری نسبت به سایر کشورها یا افراد و گروهها عرضه می کند. نظریه برتری نسبی که توسط “ریکاردو” اقتصاددان مشهور انگلیسی، بیان شد، سالهاست که دیدگاه نظری حاکم بر تجارت بین المللی را شامل می شود.

در دنیای اقتصادی امروز تغییرات وتحولات تکنولوژی به اندازه ای سریع وچشمگیر است که هیچ کشوری به تنهائی قادر به تولید همه چیز برای خود نیست وتوسعه و رفاه بدون همیاری و بهره گیری وداد و ستد با دیگران اتفاق نخواهد افتاد. اقتصاددانان کلاسیک و نئوکلاسیک، بالا رفتن رقابت، نوآوری، بالا بردن کیفیت کالا وتحرک اقتصادی درکشورهای در حال توسعه را تا حد زیادی ناشی از تجارت خارجی و روابط اقتصادی این کشورها می دانند.

مزیتهای صادرات

صادرات کالا باعث می گردد که شرکتها به منظور حفظ موقعیت رقابتی خود در بازارهای جهانی کیفیت محصولات خود را افزایش و هزینه های مربوط به تولید را کاهش دهند. افزایش مهارت کارکنان نیز از دیگر مزایای صادرات شرکتها است، زیرا شرکتها برای تولید کالای استاندارد ناچارند دانش کارکنان خود را افزایش دهند.

افزایش سهم بازار و جلوگیری از کاهش تولید و فروش محصول در صورت فعالیت رقبا در بازار داخل نیز از دیگر مزایای صادرات است. بدین ترتیب در صورت بروز رکود در بازار داخلی، شرکت دارای بازار مناسبی در خارج است.صادرات براي رشد و توسعه اقتصادي کشورها و برقراري موازنه تجاري و ايجاد تعادل اقتصادي کمک شاياني مي کند.

زیان‌های صادرات

برای شرکتهای متوسط و کوچک (شرکتهای کمتر از ۲۵۰ کارمند)، تولید کالا و خدمات قابل فروش در بازارهای خارجی مشکل‌تر از بازار داخلی به نظر می‌رسند. دلیل این موضوع، فقدان شناخت از قواعد بازرگانی، تفاوتهای فرهنگی، زبان‌های متفاوت و اوضاعخارجی معاوضه است که با علاقه برای صادرات در تقابل هستند.

مشکل دیگر خطر نوسانات نرخ معاوضه در جریان فعالیت صادراتی است کهمدیریت مالی شرکت را به چالش می کشد. از طرف دیگر همواره باید در نظر داشت که مشتریان بین‌المللی خدمات بیشتری را نسبت به خریداران داخلی از فروشنده‌شان درخواست می‌کنند، مانند نصب و راه‌اندازی تجهیزات، نگهداری یا گارانتی و خدمات پس از فروش بیشتر.

صادرات و مناطق آزاد

به نظر بسیاری از اقتصاددانان، ایجاد مناطق آزاد ابزاری است که کشورهای درحال توسعه می توانند با بکارگیری نیروی انسانی ارزان و نیز مواد اولیه وکالاهای واسطه ای وترویج تجارت آزاد درآن مناطق، ازاصل برتری نسبی بهره مند شده و روند توسعه اقتصادی خویش را سرعت بخشند.

از آنجا که یکی از راههای توسعه تجارت خارجی، بکارگیری ابزار منطقه آزاد است، لذا بسیاری از اقتصاددانان، استفاده ازاین ابزار را مفید تلقی می کنند. به ویژه آنکه به کارگیری این ابزار می تواند عاملی جهت جلوگیری ازشوکهای ناشی از مراحل انتقالی اقتصاد باشد و سیاستهای داخلی را تا حد زیادی با تحولات اقتصاد جهانی هماهنگ نموده و کارائی اقتصادی را افزایش دهد.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور موانع صادرات نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 30گویه ای پرسشنامة موانع صادرات می­دهند .

مولفه های پرسشنامه :

پرسشنامه تک مولفه ای می باشد.

دانلود:
پرسشنامه موانع صادرات داسیلوا و همکاران(2002)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *