پرسشنامه استاندارد تحمل ابهام ودن و همکاران(2003)

پرسشنامه استاندارد تحمل ابهام

پرسشنامه استاندارد تحمل ابهام توسط ودن و همکاران در 2003 طراحی شده است.در 16 سوال در 3 بعد می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

قدرت تحمل ابهام عبارت است از پذیرفتن عدم قطعیت به عنوان بخشی از زندگی، توانایی ادامه حیات با دانشی ناقص در بارة محیط و تمایل به آغاز فعالیتی مستقل بی آنکه شخص بداند آیا موفق خواهدشد یا خیر.

بسیاری از تعارضاتی که میان افراد یا میان افراد و سازمان بروز میکند، ناشی از ابهام است. ابهام به خودی خود، تعارض را سبب نمیشود، بلکه تفاوت افراد در میزان ابهامی که میتوانند بپذیرند، سبب بروز تعارض و عواقب دیگر میشود.

بگذارید کمی به این تعریف و بحث ورود کنیم. برخی افراد دوست دارند که در مورد یک مسئله همه چیز را بدانند تا بتوانند در مورد آن یا تصمیم بگیرند یا برنامه ریزی کنند. مثلاً وقتی میخواهید سفر بروید، برخی از همسفران شما اصرار میکنند که ساعت دقیق حرکت را بدانند. یا ممکن است همسر یا فرزند شما از روز شنبه بخواهد بداند که برای آخر هفته دقیقاً چه برنامه ای خواهید داشت؟ اما شما با گفتن جمله ای مثل اینکه “یک برنامه ای با یکی از دوستان خواهیم گذاشت” فکر میکند که به او پاسخ لازم را داده اید، در حالیکه او چنین حسی ندارد.

ابهام در سازمان

شما جزء کدام گروه هستید؟ دوست دارید همه اطلاعات را داشته باشید، دنیایی دور از اتفاقات غیر منتظره را میپسندید، یا برعکس جزء ان دسته هستید که علاقمند هستید که بخشی از اتفاقها به صورت غیر منتظره رخ دهند؟

این وضعیت در سازمان میتواند مشکلاتی را سبب شود.بگذارید یک مثال سازمانی بزنم. فرض کنید سازمان شما با مشکل مالی، ناشی از عدم پرداخت یک کارفرمای بزرگ مواجه است و شما متاسفانه قادر به پرداخت حق الزحمه های ماه جاری نیستید. همکاران شما این وضعیت را میپذیرند، اما از شما میپرسند که دقیقاً چه زمانی پرداخت خواهد شد؟ این حق آنهاست که بدانند اما تعیین این زمان از احتیار شما هم خارج است و از آنها خواهش میکند که به شما فرصت بدهند. آنها باز هم میگویند یک زمان مشخص لازم دارند.

یا مثلاً با یک متخصص برای انجام یک کار مشخص میخواهید توافقی بکنید. او از شما میخواهد که حق الزحمه و شرایط کاری اش را با تمام جزئیات مشخص کنید. این حرف خیلی معقول و مقبول است، اما شما به او میگوئید که قول میدهید که نگذارید او ضرر کند.

در دو مثال فوق، آستانه ابهام طرفین این موضوع با هم فرق دارد و گاهی این فرقها خیلی زیاد و جدی است و منجر به مشکلات بزرگ میشود.

کسانی که آستانه ابهام بالا دارند، آماده هستند که با داشتن بخش کوچکی از اطلاعات، تصمیم بگیرند. مثلاً با اتکا به همین جمله که نمیگذارید ضرر کنند، با شما قرارداد را میبیندند و گروهی چنین نیستند، آنها که آستانه ابهام پائین دارند، میگویند که هر کاری که قرار است انجام شود، باید به ریز مشخص شود و تعهدات طرفین هم باید کاملاً شفاف و روشن باشد.

گاهی، که فراوانی آن هم کم نیست، این تفاوت در آستانه ابهام سبب بروز مشکلات زیاد و پیچیده در سازمان میشود. برای تعامل بهتر شما باید سطح آستانه ابهام مخاطب خود را درک و متناسب با آن با وی برخورد کنید.

معمولاً در سازمانهایی که خدمات یا محصولات فنی دارند، کارکنان فنی C یا S پر شدت دارند. از نظر اینها اقدام بر اساس شرایط مبهم، مثل خودکشی است. این گروه احتمالاً میتوانند نمونه های زیادی از شرایطی برای شما بیاورند که هر وقت به کسی اعتماد کردند و کار را در ابهام شروع کردند، ضرر کردند.

اما ابهام همیشه در اطلاعات نیست. ابهام گاهی در متن و ذات کلام است. در یک مثال خیلی اغراق آمیز، وقتی من به شما میگویم که جوجه آماده خوردن است. شما یک خوراک جوجه را تصور میکنید که آماده خورده شدن است، اما میتوان با نگاه صفر و یک این را هم تصور کرد که جوجه ای آماده است تا چیزی را بخورد.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از  سبک های حل تعارض نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 28 گویه ای پرسشنامة سبک های حل تعارض می­دهند .

مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه

  سوالات
تازگی و بداعت

1 تا 4

پیچیدگی

5 تا 13
مسائل غیر قابل حل

14 تا 16

دانلود:
پرسشنامه استاندارد تحمل ابهام ودن و همکاران(2003)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *