پرسشنامه استاندارد ارزیابی ایمنی در سازمان کیک(2006)

پرسشنامه استاندارد ارزیابی ایمنی در سازمان

پرسشنامه استاندارد ارزیابی ایمنی در سازمان توسط کیک در سال 2006 طراحی شده است.داری 10 سوال می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

فرهنگ ايمني، ارزيابي هميشگي از ايمني ماشين الات و نظم بخشيدن به آنها در سطحي است كه بتواند مورد توجه قرار گيرد. فرهنگ ايمني ، زير مجمو عه اي از سيستم فرهنگ صنعتي است كه نقش ويژه آن در حفظ و صيانت نيروي كار مورد نياز بخش صنعت نمود مي يابد.

نیروی كار هر كشور، به ویژه كشورهای در حال توسعه بخش پر اهمیتی از سرمایه ملی دانسته شده و از پایه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌رود. بدون شک شكوفایی و خودکفایی اقتصاد و صنعت بدون داشتن نیروی كار سالم امكان پذیر نخواهد بود. از این رو حفاظت از سلامت نیروی كار و بهسازی محیط كار از اهمیتی شایان توجه برخوردار است. آمار منتشر شده از طرف كشورها و مجامع مختلف بین المللی نشان می‌دهد در مراكز بزرگ و كوچك صنعتی هر سال میلیون ها نفر به علت حوادث ناشی از كار جانشان را از دست می‌دهند و یا دچار نقص عضو شده، بیمار یا از كارافتاده می‌گردند و این روند تلخ همچنان ادامه دارد.

پیدایش چنین معضلاتی، موجب تشدید نیاز به فراگیری و رعایت اصول ایمنی و بهداشت كارگردیده و افراد را بر آن داشته تا درصدد چاره جویی‌های بنیادی و علمی برای حفظ سلامت نیروی انسانی برآیند. بر همین اساس مباحث ایمنی صنعتی، سیستم های ایمنی كار و همچنین تئوری های مختلف ایمنی مانند تئوری دومینو، تئوری چنددلیلی و…  شكل گرفت. واحدهای ایمنی و بهداشت كار نقش برطرف کننده معضلات و مشكلات ایمنی و بهداشتی محیط كار را در جوامع صنعتی بر عهده گرفته و درصدد كاهش حوادث برآمدند.

 آیا تا كنون به این موضوع فكر كرده اید كه علت بروز حوادث چیست و چگونه می توان از به وقوع پیوستن آنها جلوگیری نموده و یا تعداد آنها را كاهش داد؟ بروز حوادث، ناشی از رفتار و شرایط ناایمن است، و البته اغلب به رفتار نا ایمن بر می‌گردد كه آینه فرهنگ ایمنی آن سازمان می باشد. در صورتی که فرهنگ ایمنی یك سازمان قوی باشد، رفتارهای افراد در آن ایمن تر است و در نتیجه حوادث كمتری رخ می دهد؛ به تبع آن خسارت های وارده به طور چشمگیری كمتر می باشد. لذا ضروری است در صدد تقویت فرهنگ ایمنی حاكم باشیم كه این کار از جنبه های مختلفی قابل بررسی و اجراست.

معمولا در پی شوك وقوع حادثه، مدیریت واحدهای صنعتی و سیستم های تكنولوژیك تصمیم به ریشه یابی عوامل به وجود آورنده آن می‌گیرند. در صورتی که این ارزیابی به درستی صورت نگیرد، عامل به وجود آورنده حادثه بدون تغییر در سیستم باقی می ماند و در فرصت‌های دیگر و در تركیب با شرایط خاص بهره برداری، خرابی‌های سخت افزاری، خطای انسانی و نقایص سازمانی را در قالب حوادث دیگر موجب می گردد.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از  ارزیابی ایمنی در سازمان نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 10گویه ای پرسشنامة ارزیابی ایمنی در سازمان می­دهند .

مولفه های پرسشنامه :

تک مولفه ای می باشد.

دانلود:
پرسشنامه استاندارد ارزیابی ایمنی در سازمان کیک(2006)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *