پرسشنامه استاندارد جو سازمانی اشنایدر(2005)

پرسشنامه استاندارد جو سازمانی

پرسشنامه استاندارد جو سازمانی توسط اشنایدر در سال 2005 طراحی شده است.و دارای 18سوال در 6 بعد می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

جو سازماني به تصورات ، احساسات و ارز ش هاي كاركنان در محيط كارشان اطلاق مي شود. همين طور احساس تعهد نسبت به سازمان، حس اعتماد و تعلق، اعتماد به نفس و وفاداري را نيز شامل مي شود كه تحت تأثير عوامل مختلفي مانند فضاي فيزيكي، قوانين سازماني حاكم و ويژگي هاي رفتاري افراد در محيط كار قرار مي گيرد(الیس ،2008).

جو مربوط به نوآوری عبارت است از ادراک کارکنان درباره نوآوری در سازمان که شامل احساسات، نگرش ها و گرایش های رفتاری می شود. در محیطی که جو نوآورانه حاکم است، به نظرات و ایده های کارکنان بها داده می شود و کارکنان با اعتماد به نفس بالاتری ایده های خود را ارائه می دهند ، اما بالعکس محیطی که جو نوآورانه حاکم نباشد، کارکنان از ارائه ایده های خود واهمه دارند و در خود نگه می دارند و در منصه عمل قرار نخواهد گرفت. بنابراین با توجه به اهمیت داتشن نیروی کار خلاق و نوآور، سازمان هایی که جو مناسبی را برای نوآوری فراهم می کنند، از مزایای رقابتی به دست آمده بهره خواهند برد. شرکت ها می توانند کارکنان را تشویق کنند تا آزادانه تر تفکر کرده، ایده ها و نظرهای خود را آشکارا با دیگران در میان بگذارند و به جستجوی گزینه های غیر متعارف از طریق جو رسمی و ابتکاری بپردازند.

مؤلفه های جو سازمانی
جو سازمانی شامل هشت مؤلفه است.
برای اندازه گیری تعاملات اجتماعی کارمند، از چهار مقیاس زیر استفاده می‌شود:

  •  روحیه گروهی که به روحیه ای اشاره دارد که در نتیجه احساس انجام وظیفه و ارضاء نیازهای اجتماعی رشد می‌کند.
  •  مزاحمت به وضعیتی اشاره می‌کند که در آن کارکنان احساس می‌کنند که طرز اداره سازمان، مشکلاتی برای آن‌ها به وجود می‌آورد. مدیر، کاغذبازی، شرایط کمیته ای، وظایف راهوار و دیگر درخواست‌هایی که در مسوولیت‌های کارکنان مداخله می‌کنند که با نظر کارکنان مشغله های غیرضروری هستند به آن‌ها تحمیل می‌نماید.
  •  صمیمیت به لذت بردن کارکنان از روابط گرم و دوستانه با یکدیگر اطلاق می‌شود. این بعد، رضایت از نیازهای اجتماعی را می‌رساند که لزوماً به انجام وظیفه مرتبط نیست.
  •  بی‌علاقگی به وضعیتی اشاره می‌کند که کارکنان طبق دستور عمل می‌کنند و از این رو، انجام وظیفه از سوی آنان بیشتر به منظور رفع تکلیف است نه از روی تعهد و علاقه شخصی.

برای اندازه گیری تعاملات اجتماعی کارمند مدیر نیز از چهار مقیاس زیر استفاده می‌شود :

  •  فاصله گیری به رفتار غیرشخصی مدیر اشاره می‌کند، مدیر طبق مقررات عمل می‌کند، هنجارگراست و بر بعد ساختاری تاکید می‌ورزد و از کارکنان زیردست خود فاصله می‌گیرد.
  •  ملاحظه گری یا مراعات به رفتار دوستانه و گرم مدیر نسبت داده می‌شود. مدیر سعی می‌کند که به دیگران کمک کند و هر وقت که بتواند برای کارکنان کاری انجام می‌دهد.
  •  نفوذ و پویایی به رفتار پویا و پرتلاش مدیران برای رهبری گروه و ایجاد انگیزه در افراد از طریق نفوذ در آن‌ها اشاره می‌کند.
  • مدیر از طریق نمونه قرار دادن خود در صدد به حرکت درآوردن سازمان بر می‌آید.
  •  تاکید بر تولید هم زمانی است که مدیر دستورهای زیادی صادر می‌کند و با نظارت مستقیم کار زیردستان می‌پردازد.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور جو سازمانی نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 18 گویه ای پرسشنامة جو سازمانی می­دهند .

مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه

  سوالات
حمایت

1 تا 3

کیفیت اعضاء

4 تا 6
گشودگی

7 تا 9

سبک سرپرستی

10 تا 12
تضاد اعضاء

13 تا 15

استقلال اعضاء

16 تا 18

دانلود:

پرسشنامه استاندارد جو سازمانی اشنایدر(2005)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *