پرسشنامه مسئولیت پذیری (گلن و نلسون؛1998) توسط گلن و نلسون ساخته شده است که شامل 25 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، پرسشنامه پنج بعد خودمدیریتی، امانت داری، وظیفه شناسی، سازمان یافتگی و پیشرفت گرایی را مورد سنجش قرار می دهد، این پرسشنامه توسط محمدیان(1394) اعتباریابی شده است.و الفای کرونباخ به دست آمده بالای 70 درصد می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
مسئولیت پذیری : احساس عملی در بکارگیری تواناییها و انجام کوششها در تطابق و سازگاری با مردم است که عدم پذیرش آن، قانون شکنی و نپذیرفتن مسئولیت های اجتماعی تلقی میگردد (گلن و نلسون، 1988: 20)
خودمدیریتی : مسئول بودن و خويشتنداری براي دستیابی به اهداف و پافشاري در جبران شكستها و ناكاميها است.
امانتداری : تعهد نسبت به حفاظت از جان و مال و حقوق ديگران و وفاداري نسبت به عهد و پيمان است.
وظیفهشناسی : انجام اعمال و تكاليف محوله به طور شايسته بدون تذكر ديگران، ديگر خواهي و جامعه دوستي، كمك كننده و ياريدهنده است.
سازمانیافتگی : مورد بررسي قرار دادن امور، امكان سنجي و برنامهریزی در كارها، بودجهبندی و پس انداز منظم.
پیشرفتگرایی : آگاهي و ميل به بهتر شدن انگيزهای دروني است براي به پايان رساندن موفقيت آميز يك تكليف، رسيدن به يك هدف يا دستيابي به درجه معيني از شايستگي در كار(گلن و نلسون، 1998: 21)..
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
پرسشنامه استاندارد مسئولیت پذیری: در این پژوهش، میزان مسئولیتپذیری دانشجویان در قالب پنج مؤلفه خودمدیریتی، امانتداری، وظیفه شناسی، پیشرفت گرایی و سازمان یافتگی، به وسیله پرسشنامه 42 گویه ای سنجیده می شود.
خودمدیریتی: براساس پرسشنامه مسئولیتپذیری از سوال 7-11-13-12-8-6-4-3-2 سنجیده میشود.
امانتداری: براساس پرسشنامه مسئولیتپذیری از سوال 21-21-19-10 سنجیده میشود.
وظیفه شناسی: براساس پرسشنامه مسئولیتپذیری از سوال 23-18-16 سنجیده میشود.
سازمانیافتگی: براساس پرسشنامه مسئولیتپذیری از سوال 15-31-14-9-7-5- سنجیده میشود.
پیشرفتگرایی: براساس پرسشنامه مسئولیتپذیری از سوال19-14-1 سنجیده میشود.
مولفه های پرسشنامه :پرسشنامه مسئولیت پذیری
مؤلفه ها |
تعداد سوال ها | شماره سوال |
خودمدیریتی | 9 |
7-11-13-12-8-6-4-3-2 |
امانتداری |
4 | 21-21-19-10 |
وظیفه شناسی | 3 |
23-18-16 |
سازمانیافتگی |
6 | 15-31-14-9-7-5 |
پیشرفتگرایی |
3 |
19-14-1 |