پرسشنامه ابعاد سازمان یادگیرنده : سازمان یادگیرنده نهادی است که یادگیری مداوم، نوآوری و سازگاری را در همه سطوح تشویق و تسهیل می کند. فرهنگ تحقیق، همکاری و به اشتراک گذاری دانش را تقویت می کند تا ظرفیت خود را برای پاسخگویی مؤثر به تغییر و عدم اطمینان افزایش دهد. اینم توضیح کامل و دقیق:
1. **یادگیری مستمر**: سازمان یادگیرنده یادگیری مستمر و توسعه مهارت را برای کارکنان خود در اولویت قرار می دهد. این شامل برنامه های آموزشی رسمی، به اشتراک گذاری دانش غیررسمی و فرصت هایی برای رشد شخصی و حرفه ای است.
2. **ارتباطات باز**: کانال های ارتباطی باز و شفاف را ترویج می کند و جریان آزاد ایده ها، بازخوردها و اطلاعات را در تمام سطوح سازمان ممکن می سازد.
3. **تطبیق پذیری**: سازمان های یادگیرنده چابک و سازگار هستند و قادر به تنظیم استراتژی ها، فرآیندها و ساختارها در پاسخ به چالش ها، فرصت ها و پویایی های جدید بازار هستند.
4. **نوآوری**: آنها خلاقیت و نوآوری را تشویق می کنند و کارکنان را قادر می سازند تا ایده ها و رویکردهای جدید را آزمایش کنند و در عین حال از موفقیت ها و شکست ها درس بگیرند.
5. **تفکر سیستمی**: یک سازمان یادگیرنده تفکر سیستمی را در بر می گیرد، درک به هم پیوستگی اجزای مختلف در سازمان و اینکه چگونه تغییرات در یک حوزه می تواند بر سایر حوزه ها تأثیر بگذارد.
6. **مدیریت دانش**: بر شیوه های مؤثر مدیریت دانش برای جذب، به اشتراک گذاری و بهره برداری از تخصص و بینش جمعی نیروی کار خود تأکید دارد.
7. **حل مسئله**: کارکنان تشویق می شوند تا در تفکر انتقادی و حل مسئله شرکت کنند و فرهنگی را پرورش دهند که در آن چالش ها به عنوان فرصت هایی برای یادگیری و بهبود در نظر گرفته می شوند.
8. **پشتیبانی از رهبری**: رهبری با تنظیم لحن، فراهم کردن منابع برای ابتکارات یادگیری و الگوسازی رفتار یادگیری مستمر، نقش مهمی در ترویج فرهنگ یادگیری ایفا می کند.
9. **ریسک پذیری**: سازمان های یادگیرنده ریسک پذیری حساب شده را تشویق می کنند، جایی که کارکنان احساس قدرت می کنند تا ایده ها و رویکردهای جدید را بدون ترس از اقدامات تنبیهی برای اشتباهات صادقانه کشف کنند.
10. **تمرکز بر مشتری**: آنها درک نیازها و بازخورد مشتری را در اولویت قرار می دهند و از این اطلاعات برای بهبود محصولات، خدمات و تجربه کلی مشتری استفاده می کنند.
با تجسم این ویژگی ها، یک سازمان یادگیرنده می تواند به طور مؤثرتری با تغییرات سازگار شود، از روندهای صنعت جلوتر بماند و نیروی کار با انگیزه و متعهد متعهد به بهبود مستمر را پرورش دهد.
پرسشنامه یادگیری سازمانی باکر ،سینکولا و نوردویر (1997؛ به نقل از فداکار گرمی،1392).
پرسشنامه استاندارد ابعاد سازمان یادگیرنده بر اساس مدل مارسیک و واتکینز (DLOQ)
تعریف مفهومی متغیر: تعریف عملیاتی: مولفه:6 سوالات:43 تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه: روایی پرسشنامه: پایایی پرسشنامه: منبع: فرمت:word تعداد صفحات:6
پرسشنامه استاندارد سازمان یادگیرنده گاردنر(1999)
تعریف مفهومی متغیر:
تعریف عملیاتی:
مولفه:1
سوالات:60
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:7