پرسشنامه مهارتهای ذهن آگاهی کنتاکی
پرسشنامه مهارتهای ذهن آگاهی کنتاکی توسط بیر، اسمیت، هپکینز، کریتمیر و همکارانش در سال 2004 ساخته شده است و یک ابزار خودگزارشی 39 سؤالی است که برای اندازهگیری چهار مؤلفه ذهنآگاهی یعنی مشاهده ، توصیف عمل از روی آگاهی ، عمل همراه با آگاهی و پذیرش بدون قضاوت طراحی شده است. سؤالات این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت پنجدرجهای از هیچ وقت، به ندرت، بعضی اوقات، اغلب اوغات، همیشه درجهبندی میشود که این گزینهها به ترتیب 1، 2، 3، 4 و 5 نمرهگذاری میشوند.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
ذهن آگاهی روشی مدرن برای فرار از خیالات و اقامت در زمان اکنون است. شکلی متفاوت از نگاه به زمان اکنون و حضور دائم در الان. گرچه شاید بتوان معادلهای فارسی دیگر و شاید بهتری برای mindfulness یافت، اما شاید ذهن آگاهی ترجمه مناسبی برای آن باشد. ما در این مطلب ضمن معرفی ساده، ولی کاملی از فرایند ذهن آگاهی، قصد داریم نکاتی را بیان کنیم که میتواند در رسیدن به آرامش و لذت بردن عمیق و بیشتر از زندگی، رهایی از نگرانی آینده و همچنین حسرتهای گذشته و همچنین بالابردن راندمان کاری، تاثیر مثبت داشته باشد.
ذهن آگاهی (mindfulness) به ما میگوید که انسان برای آرامش و دور کردن نگرانیها و اضطرابها لازم است تا با جریان مستمر و لحظه به لحظه زندگی رابطهای عمیق و واقع گرایانه برقرار کند. نمود عملی این مفهوم را برخی با تمرینهایی همراه با تمرکز و دقت کردن به حواس پنجگانه در درک عمیق و با آرامش لحظهها و لذتها توصیه میکنند. به طور مثال غذا خوردن آهسته و تلاش و تمرکز برای درک مزهها، تمرکز بر تنفس و درک عمیق دم و باز دم، تمرکز و آرامش دورهای در طی روز، یادآوری آن چیزهایی که از آن برخوردار هستیم (به تعبیری دیگر، یادآوری نعمتهایی که خداوند به ما داده است) از مصادیق تمرینهایی است که در این زمینه توصیه شده استشاید روشی که برخی روانشناسان بر روی افراد افسرده با درخواست از آنها برای «نوشتن آن چیزهایی در زندگی دارند» به کار میبرند هم با این موضوع بیارتباط نباشد.
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور مهارتهای ذهن آگاهی نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 39سوال پرسشنامة مهارتهای ذهن آگاهی میدهند
مولفه های پرسشنامه :
مولفه |
منبع | سوالات |
مشاهده گری | بیر، اسمیت، هپکینز، کریتمیر و همکارانش |
1-5-9-13-17-21-25-29-30-33-37-39 |
توصیف کردن |
بیر، اسمیت، هپکینز، کریتمیر و همکارانش | 2-6-10-14-18-22-26-34- |
عم کردن همراه با آگاهی | بیر، اسمیت، هپکینز، کریتمیر و همکارانش |
3-7-1-15-19-23-27-31-35-38 |
پذیرش بدون قضاوت |
بیر، اسمیت، هپکینز، کریتمیر و همکارانش |
4-8-12-16-20-24-28-32-36 |