پرسشنامه جهت گیری کارآفرینی (بروان؛2010)
پرسشنامه جهت گیری کارآفرینی (بروان؛2010) توسط بروان ساخته شده است این پرسشنامه شامل 15 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، پرسشنامه سه بعد پیشتازی، ریسک پذیری و نوآوری را مورد سنجش قرار می دهد، این پرسشنامه توسط قهاری(1392) اعتباریابی شده است و الفای کرونباخ به دست آمده بالای 70 درصد می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
جهت گیری کارآفرینی: فرآیندی است که در آن افراد گرایش به این دارند که یا در خود ویا در داخل سازمان به دنبال فرصت بدون توجه به منابع دارای کنترل آن هستند.این تعریف کارآفرینی بر رفتار فرصت طلبانه تآکید دارد و از نظر کارآفرینی به عنوان یک رویکرد مدیریت مطرح می شود(قهاری، 1392). كارآفرینی به عنوان پیش نیازی برای كالاهای جدید یا كیفیت جدید كالاها،روشهای جدید تولید، ورود به یك بازار جدید و بهره برداری منابع جدید تعریف می شود.این تعریف، كارآفرینی را به عنوان ” خلق فعالیتهای جدید اقتصادی” در نظر میگیرد. در این رویكرد ، هر فعالیتی كه باعث ایجاد تغییراتی در بازار می شود كارآفرینی می باشد.مجموعه ای از نطریه ها،فنون و روشهای هدایت اثربخش فعالیتهای کارآفرینی می باشد.عمدتاً در مدیریت کارآفرینی فرض بر این است که شرکت های کارآفرین از فرصتها و منابع استفاده بهینه نمایند. ( براون و همکاران؛ 2010).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور جهت گیری کارآفرینی نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 15 سوال پرسشنامة جهت گیری کارآفرینی میدهند
مولفه های پرسشنامه :
ردیف | متغییرهای پژوهش | تعداد سوالات | سوالات |
1 |
سن شركت ( عمر شركت ) | 1 | 1 |
2 | رشد فروش | 1 |
2 |
3 |
رشد كاركنان | 1 | 3 |
4 | پیشتازی ( پیش فعالی ) | 4 |
4 تا 7 |
5 |
ریسك پذیری | 4 | 8 تا 11 |
6 | نوآوری | 4 |
12 تا 15 |
کارآفرینی (به انگلیسی: Entrepreneurship) به فرایند خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسکهای ناشی از آن اطلاق میشود.[۱] واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی “Entrepreneurs ” به معنای “متعهد شدن ” نشات گرفتهاست. کارآفرینی اولین بار مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفت و تمامی مکاتب اقتصادی از قرن ۱۶ میلادی تاکنون به نحوی کارآفرینی را در نظریههای اقتصادی خویش تشریح نمودهاند.[۲]