پرسشنامه خودکارآمدی محمود و باکر(2016)
پرسشنامه خودکارآمدی: پرسشنامه خودکارآمدی توسط محمود و باکر (2016) طراحی و اعتباریابی شده است، پرسشنامه شامل 9 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، این پرسشنامه توسط رستگار و همکاران (1398) اعتباریابی شده است.
تعاریف نظری
خودکارآمدی: خودکارآمدی به معنی اطمینان و باور فرد نسبت به توانایی های خود در کنترل افکار، احساس ها، فعالیت ها و نیز عملکرد مؤثر او در موقعیت های استرس زا می باشد (رگالیا و بندورا، 2002). خودکارآمدی: باورهای شخصی درباره قابلیت هایی برای سازماندهی و اجرا دوره های عمل مورد نیاز برای مدیریت موقعیتهای که در آینده پیش خواهد آمد، است(بندورا، 2000). خودكارآمدی از نظريه شناخت اجتماعي آلبرت باندورا (1997) روانشناس مشهور، مشتق شده است كه به باورها يا قضاوتهاي فرد به توانائيهاي خود در انجام وظايف و مسئوليتها اشاره دارد. مفهوم خود کارآمدی از نظریه شناختی_اجتماعی، بندوار مشتق شده است که به باورها یا قضاوت های فرد نسبت به توانایی های خود در انجام وظایف ومسولیت ها اشاره دارد، نظریه شناختی_اجتماعی مبتنی بر الگوی علی سه جانبه رفتار، محیط و فرد است .این الگو به ارتباط متقابل بین رفتار ،اثرات محیطی وعوامل فردی (شناختی، عاطفی وبیولوژیک) که به ادراک فرد برای توصیف کارکردهای شناختی اشاره دارد،تاکید میکند(یوسف وند، 1393)
تعاریف عملیاتی
پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی: خودکارآمدی نمره ای است که آزمودنی از پرسشنامه خودکارآمدی محمود و باکر(2018) به دست میآورد.
برآورد پايايي و روایایی
در مطالعه مطالعه رستگار و همکاران(1398) روایی صوری و محتوایی از طریق تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت.
مقدار آلفای کرونباخ در پرسشنامه در پژوهش رستگار و همکاران(1398)
پرسشنامه | ضريب پايايي (آلفای کرونباخ) |
خودکارآمدی | 85/0 |
ودکارآمدی، بر همهٔ زمینههای تلاش انسان اثر میگذارد. خودکارآمدی از طریق تعیین باورهایی که یک فرد در مورد قدرت خود بر تأثیرگذاری بر موقعیتها دارد، بر قدرت واقعی فرد در هنگام مواجهه با چالشها و انتخابهایی که فرد انجام میدهد، تأثیر دارد.
دانلود پرسشنامه نظریه یادگیری اجتماعی کسب مهارتهایی را نشان میدهد که بهطور انحصاری یا در درجه اول در یک گروه اجتماعی توسعه مییابد.